2018-10-08 Franska Polynesien – Sällskapsöarna – Tahiti

Tom landade 2101, 19 min före tidtabell. Medförde stor väska med våran nya propeller, diameter drygt 50 cm och vikt på ca 15 kg. Bra jobbat att få med sig den från Stockholm till Papeete och tacksamma är vi.

Redan nästa dag seglade vi till Moorea, Cooks Bay. Startade nog så sent från Tahiti och de sista 3 miles fick vi motvid och måste kryssa. Tog tid och det var ganska mörkt när vi droppade ankaret.

Tom testar lianerna på Moorea. Starka grejer.

Spelade Petanque och slappade. Tom hade vissa jetlag känningar på grund av 12 timmars tidsskillnad. Simmade en tidig morgon med Stingrays och Revhajar. Gick en 10 km lång djungelpromenad och plockade massor av frukt.

Efter några dagar på Moorea nattseglade vi 90 miles över till ön Huahine. Hyrde skotrar och brände runt ön. Släppte av Lena efter första varvet och därefter blev det lite mera terrängkörning.

Skoter utflykt runt Huahine
Utsikt över östra viken på Huahine.

Firade fyra stycken lite försenade födelsedagar med först picknick och sedan god middag på Huahine Yacht Clubs restaurang. Lämnade sedan Huahine med en lång dagsegling i bra medvind över till Bora Bora.

Födelsedags picknick
Två söta småsvin kom förbi och kollade om vi hade någon mat att bjuda på
Patricia, Lena och Sandra käkar födelsedagsmiddag. Alla fyller år slutet av augusti och början av september.

Snorklade runt lite innan skymningen, men kände mig inte riktigt på topp. Lena kände samma sak, matt i kroppen och feberkänsla. Sedan blev det snabbt värre. Kraftfull huvudvärk, ont i leder och muskler, hög feber med frossa och svettningar om vartannat. Sex dagar senare började sakta livet återvända. Vi hade fått Dengue-feber som sprids via mosquitos. Vi fick sex skitjobbiga sjukdagar och naturligtvis kom detta när Tom hälsade på. Bora Bora är fint, men minnet därifrån blev inte så roligt.

Knölval på väg att skjuta upp i luften. Svåra att hinna fånga på bild.
Knölval ovan vattnet för att andas. Mäktigt att ha dem bara ett par hundra meter från båten.

Efter en vecka gick vi tillbaka till ön Tahaa i två dagar och sedan vidare tillbaka till Huahine. Där spelade vi mycket Petanque och träffade gamla och nya vänner.

Petanque spel på blodigt allvar. Vi tjuvtränar för att ha en chans mot Lena.
Våran knäppa katt njuter när hon får ansiktsmassage av Tom.

Ville ha god marginal till Toms hemresa så vi gick tillbaka till Tahiti och låg vid brygga i Papeete Marina fyra dagar och Tom fick då chansen att se lite mera av Papeete.

Fredag kväll 5/10 2345, efter 30 dagars besök vinkade vi av sonen på Papeete International Airport. Åter i båten och det kändes tomt när Tom åkt hem.

Redan nästa dag startade projektet att byta propeller. Hade mentalt förberett mig på en lång och segdragen kamp med gamla propellern. Men allt gick väldigt smidigt och efter max en timmes undervattensjobb satt nya propellern på plats.

Nu återstår en del service jobb på båten, bl a dyka och skrapa båtens undervattenskropp ren från slem, snäckor, långhalsar och annat oidetfinierat. Nu är den så smutsig så att vi tappar mera än en knop i fart och det är ju trist nu när vi har en segling på 850 miles framför oss.

Om någon vecka eller två, när vi har hyfsade vindar seglar vi tillbaka norrut mot Tuamutos och sedan vidare upp nordost till Marquesas Islands, som är den nordligaste gruppen i Franska Polynesien. Den ligger utanför cyclonområdet och där tänkte vi stanna under del av cyclonsäsongen.