2018-07-28 Franska Polynesien – Tahiti -Papeete

Träffade första svenska båten på två år. Ombord var Erik från Sverige och Heidi från Norge. Skönt att få prata lite svenska som omväxling och dessutom med trevliga och goa människor. Fredagsmys tillsammans på en av få restauranger. Käkade hamburgare med pommes och gosås, riktigt gott.

En haj som simmar förbi. Hann inte riktigt med. Den har en Pilotfisk dockad på ryggen.
Pizza middag med kompisgäng. Vid södra passet i Fakarava-atollen

Kom inseglandes en kanadensisk trimaran i Rotoava, som hade kört på korallhuvud och fått tre hål i skrovet. Hålstorlek fotboll, handboll och tennisboll. Båten låg lågt och hängde på ytterskroven. Full aktivitet för att hjälpa dessa stackare, familj med fyra barn ombord. Två dykare som jobbade många timmar med att fästa plywood bitar på utsidan. Alla barnen fick flytta över på en vänlig grannbåt och vår kompisbåt Barbarossa lånade ut sin 220 volt nödpump. Barbarossa låg hela natten långsides med trimaranen för att bistå med 220 volt. Det mesta låg under vatten i trimaranen, batterier, motorn, elverket, matförråden m m. Trimaranhistorien slutade några dagar senare med att trimaranägaren försöker skänka bort båten och därmed avsluta en fyra år lång segling. Flyga hem till Kanada jobba ihop pengar till en ny båt och sedan starta en ny seglats.

Vi seglade tillbaka 10 miles söderut till Pakokota Yacht Service. Här finns den bästa wifi i hela Tuamotus och vi kunde lägga ut bilder på hemsidan. Kollade med Yacht Service ägare Matthieu om han kunde beställa två nya riggvires. Skulle gå bra, men det blev ganska dyrt och riggmakaren i Papeete erbjöd bra rabatt på materialet om han istället fick göra hela jobbet, d v s byta totalt minst nio maststag/vires. Beslutade att försöka segla ner till Tahiti med vår skadade rigg.

Seglade inne i Fakaravaatollen ytterligare 18 miles söderut till SV hörnet och byn Hirifa. Tre hus varav ett är ett matställe. Väldigt fint här, som hämtat ut en reklambrochyr för Söderhavet.

Polynesisk pojke lär sig tidigt att hantera macheten.
Grillparty i Hirifa på Fakarava. Helstekt gris, väldigt välsmakande.
”Brudarna” Heidi från Norge och Patricia från Schweiz.

Det har senaste månaden ökat markant med antal båtar från USA. En sådan är okey, men när de är mera än 2 blir det jobbigt. De tjattrar konstant på VHF:n, och det mesta är ”awsome”. Idag är det 4 Juli så nu är det extra upphetsat. Vi missade midsommarafton den 22/6 för vi seglade det dygnet, så 4/7 firade vi en försenad ”midsommarafton” med schwetziska kompisarna. Grillade entrecote på stranden och njöt av solnedgången.

Prognosen talar om liten kuling från SO om fyra dagar. Vi ligger fint i Hirifa vid SO vind, så vi beslutar att ligga kvar. Timmarna innan vinden ökade kommer det ett pärlband med båtar som ankrar i Hirifa. En hel del ”amatörer” som ankrar alldeles för nära. Vi var nära att få en 50 fots katamaran på oss. Totalt blev vi 31 båtar i viken.
Perfekta förhållanden här i Hirifa för Kite-surfing. Under de fyra dagar som sydostan låg på friskt, var det ibland upp till 10 skärmar i skyn.

Många båtar sökte skydd i Hirifa. Våra kompisar på båten Kyori seglade till Tahiti istället. Hela vindgeneratorn blåste iväg och ligger nu på 4500 meters djup.
Fullt med Kitesurfare i Hirifa
Ett typiskt korallhuvud, eller bummie som britterna säger. Dessa kryllar det av på ankarplatserna så man måste oftast göra ankarkättingen ”flytande”.
Första gången som vi hittar en bummie uppe på revet. Ganska stora och hårda saker.

12/7 tog vi upp ankaret och påbörjade seglingen mot Tahiti och huvudstaden Papeete. 240 miles tråkig segling med jobbiga vågor, många sqvals och överlag lite vind och mycket motorgång. Anlände till Tahiti 14/7 sen eftermiddag och ankrade bakom udden Point Venus, som ligger några miles före stan.

Första ankarplatsen på Tahiti, Point Venus. Ett lugnt och skönt ställe.
Klinkar på gitarren ungefär varannan kväll. Frågan är om det låter bättre?

Vi har nu sedan vi lämnade Chile och staden Valdivia den 3 mars, seglat 4970 miles. Motsvarande ungefärlig sträcka är Stockholm – Las Palmas tur och retur. Nu är det dags att tanka, vi har bara 150 liter diesel kvar i tankarna. Vi kan som ”yacht in transit” och lite pappersarbete, faktiskt tanka diesel skattefritt här på Tahiti, inte helt fel.

Efter två dagar, ankrade vid lugna Point Venus, seglade vi 10 miles mot Papeetes västra sida och Marina Taina. Stor marina med flera hundra båtar vid bryggorna och ytterligare flera hundra på boj eller ankare. Vi som ankrar och inte betalar något kan ändå helt legalt använda dingy-docks, fylla vatten, slänga sopor, utnyttja de tre restauranger som finns på området, inte illa. Vi har bara ca 300 meters promenad till ett köpcenter med bl a en stor Carrefour, som har det mesta i matväg.

Nästa ankarplats på Tahiti – Taina Marina. Fullt med båtar.
En som körde på fel sida pricken.

Vi har nu startat det prioriterade projektet ”byta stående rigg”, vilket kommer att ta några veckor, eller mer. Har varit i kontakt med olika riggmakare för att jämföra kvalitet och pris. Den bästa är svindyr, ska ha nästan hundratusen svenska kronor. Den andra är billigare, men har inte rätt terminaler i lager. Nu ska vi försöka beställa terminaler från Europa, köpa vajer och pressningarna av den billigare riggmakaren. Förutom detta har vi redan hunnit med att byta ut båda avloppen i köket. De gamla hade båda spruckit så vi har haft hinkar i hoarna senaste månaden. Nu har vi satt in vanliga köksavlopp med vattenlås som man lätt kan skruva upp och rensa ur.

Vi har bra WiFi en dryg kilometer från ankarplatsen, så vi har packat upp cyklarna. Har cyklat in till Papeete, ca 8 km till city. Inte helt hälsosamt med alla bilar och avgaser. Cyklade nästa dag åt andra hållet, ut på landsbygden. Trevligare cykling, med hyfsad cykelbana och mindre bilar. Kom efter 15 km till en fin park med en amphiteater. Promenerade längs en stig ut i djungeln och efter ett tag kom vi till en härlig bäck där vi kunde fylla vattenflaskorna. Upptäckte avacado liggande i vattnet! Tittade upp och där hade vi ett jätteträd fullt med avacado. Plockade med oss ett par kilo. Första gången sedan Brasilien som vi hittar vilda avacado.

Finns ”stengubbar” på Tahiti också.
Friväxande avacadoträd, mitt i skogen.
Jättegoda avacados.

Igår såg vi en svensk båt som seglade in mot marinan och ankrade. Faktiskt den första svenska båt som vi ser här i Papeete. Det var inte vilken båt som helst, för det var en svenskbyggd Vega. En modifierad, för den hade utombordare. För er som inte vet så är Vega stark och sjöduglig, men bara kring åtta meter lång. På ”happy hour” mötte vi sedan ägarna, två trevliga 20-åriga grabbar från Svinninge utanför Stockholm. Härliga upplevelser tidigt i livet.

Ikväll ska vi ha avskeds-bbq på Barbarossa med Silvio och Patricia. Imorgon seglar de vidare mot Sällskapsöarna och vi ligger kvar i Papeete för att hitta en lösning på vårt riggjobb.

Ha det bra / Lena och Micke

2 reaktion på “2018-07-28 Franska Polynesien – Tahiti -Papeete”

1. Hej, ni ser ut att ha det riktigt trevligt och en fantastisk upplevelse, men att fixa riggen måste vara ett knepigt och gigantiskt företag.
    Här i Sverige har vi som ni säkert hört otroligt varmt och torr väder. I Norrtälje har det inte, förr än i går kommit regn sedan i midsommar.
    Själva är vi ute och seglar i Stockholms skärgård och träffar barnen med deras familjer. Nu för tiden blir det en liten eskader med fyra båtar så det kan knepigt att hitta ankarplats.
    Kramar från
    Per och Agneta

1. Hej
      Kul att höra av er. Hörde rykten från Krister Malkan att ni är ute och åker med ”liten eskader”. Måste vara trevligt att ha nästan alla barn med egna båtar.
      Ja vi trivs bra här och stannar ett till år, nu när vi ändå är här.