2018-05-16 Franska Polynesien – Iles Gambier

Har nu varit tre veckor i denna härliga arkipelag. Vi har gjort en 10 dagar lång seglats runt halva Gambier. Började med att besöka ön Taravais västra sida, där det finns tre fina ankarvikar. Vi var helt ensamma, så vi valde den sydligaste och minsta viken. Härlig palm strand längst in i viken med massor av kokosnötter. Försökte med machete bana en väg genom djungeln, så att vi kunde komma upp på några mindre berg, men efter en timmes fight med vegetationen vände vi åter tillbaka till stranden.

Otroligt härlig snorkling kring korallerna. Som ett fritt akvarium.

På kvällen såg vi från båten att det rörde på sig på många ställen på berget, det var fullt med getter. Snorklade  och kollade in revets djurliv. Vi har aldrig tidigare sett så mycket ”akvariefiskar” i varierande storlekar, som här på Gambier. Vattnet är ganska klart, siktdjupet är ca 10 meter. Nästa dag skulle vinden vrida till västlig, så vi fick flytta till andra sidan ön.

Där var vi inte ensamma, utan fick dela bukten med ca sex andra båtar. Åkte i land och träffade Valleri och Ervi samt deras sexåriga son. Han har för en svensk ett mystiskt namn som man har både svårt att uttala och komma ihåg. Dock betyder hans polynesiska namn ”kungen” så vi kallar honom ”The king”. Dessa tre utgör hälften av de bofasta på ön Taravai.

Valleri och Ervi är fantastisk trevliga, hjälpsamma och sociala. De har massor av frukt och grönt i sin trädgård, som de säljer till oss seglare för en mindre slant. Vi köpte bananer, papaya, rosmarin, citrongräs, basilika, sötpotatis, lime, brödfrukt och lite till som vi inte riktigt har koll på.

Nästan varje eftermiddag är hågade seglare välkomna till deras hem och trädgård på ”after beach”. Trevligt att träffa nya människor från GB, Österrike, Schweiz mm. Spelade Petanq och drack bira till det mörknade vid sex tiden.

Varje söndag kl 12 bjuder Valleri och Ervi på barbaqe. Knyt kallas, men de som inte har grejor med sig bjuds på grillad fisk som Ervi harpunerat på morgonen. Vi hade legat kvar under flera dagar, så båtar hade bytts ut och nu på BBQ var det bara fem fransktalande besättningar och vi. De flesta franska seglarna talar mer eller mindre engelska, så det funkar ganska bra. Åt och drack, spelade Petanqe och beach volley. Många hade med sig ”hemgjord” dryck, gjord på t ex guava, vatten, jäst och socker, gott ock läskande. Fransoserna har faktiskt en del att lära ut. Tjiptjillivipp var det mörkt och dags att åka hem, tiden går fort när det är trevligt.

Lämnade Taravai nästa morgon, eftersom viden vridit på ostligt och vågorna gick in i bukten. Gick sju miles tvärs över Gambier till revets östra sida. Försökte ankra bakom revet och en liten öde ö. Blev inte bra, eftersom vi inte kunde komma tillräckligt långt från elaka korallhuvuden. Efter lite sightseeing längs revets östra del gick vi runt en större ö och ankrade i lä för natten.

Seglade åter till Rikitea. Långpromenad och så mycket Lime och Papaya att det blev jobbigt att bära. Tog ner  stora genuan en tidig morgon när det var vindstilla. Fram med symaskinen. Sedan blev det jobbigt när 90 m2 genua successivt skulle passera symaskinen i sittbrunnen. Med fyra händer i samverkan gick detta hyfsat bra, så nu är både under- och akterlikets snörplinor insydda i nya kanaler. Återstår nytt UV-skydd längs  båda liken. Detta får vänta några veckor, vi måste samla nya krafter. Kostar på att jobba en hel dag i värmen.

Seglade inför helgen till våra vänner Valleri och Ervi, för att få delta i ytterligare ett BBQ. Nu var det där inte en enda fransman, utan istället en större blandning. Det visade sig att Valleri kunde klippa hår, så först ut var en brittisk dam. Det blev bra, så Lena som tar alla chanser till hårklippning satte sig på pallen. Nu har hon en helt ny frisyr, som blev bra.

Under seglingen från Chile lyckades jag förstöra vår satellit telefon. Inte bra eftersom det är med hjälp av denna vi plockar ner väderdata. Har funderat mycket på hur vi ska få tag i en ny. Har sedan några veckor lärt känna Gaël och Stephanie som  seglar omkring i sin 57 fotare. De kör normalt charter runt Tahiti, men har nu lite semester här på Gambier. Det visade sig att Gaël hade två Inmarsat Pro telefoner ombord, så vi fick den ena. Snacka om hygglig fransman, det är ju faktiskt helt fantastiskt. Provkörde idag och allt fungerade fint.

Måndag åter Rikitea, för nu har ”frukt och grönt båten” kommit från Papeete.

Vi ska försöka ladda ner lite bilder när nätverket är starkt.