2018-04-27 Franska Polynesien – Iles Gambier – Rikitea

Vi fick tio fina dagar på Påskön. Ön tillhör Chile, men befolkas ungefär med 2/3 polynesier och 1/3 chilenare. Klimatet mera tropiskt än Chile och definitivt med en atmosfär av Polynesien.

Många statyer finns det på Påskön. Han längst till höger med hatt. Finns många ideer på hur man lyckats placera denna många ton tunga sten uppe på huvudet.
Mera stengubbar. Vid detta berg besökte vi ett stenbrott där de hackade ut gubbarna, centimeter för centimeter.

Sista dygnet vred vinden så att det började komma in svall, så vi beslutade oss för att segla på torsdagkväll istället för på lördag morgon. Vi låg ankrade med 63 meter kätting och sedan 40 meter ankarlina. Ankarlinan hade vi som extra säkerhet lagt dubbel med ett gamalt fall. Precis när vi bestämt oss för att börja lätta ankar, kom några extra stora svall och med en rejäl smäll gick ena ankarlinan av. Brottslasten på den linan ligger på ca 3500 kg. Otroligt att pollarna sitter kvar. Började vincha in ankarkättingen, men efter 10 meter tog det stopp. Släppte ut kättingen och dök i vattnet. 18 meter djupt men perfekt sikt, så jag kunde se att kättingen snott sig runt koraller och låg som ett U där nere. Lena körde nu enligt mina tecken samtidigt som jag vinchade hem kätting. Allt gick bra och vi fick upp ankaret och kunde ta kurs 283 grader mot Iles Gambier, 1420 miles västerut.

Nu kommer lite utdrag från dagboken som vi alltid skriver när vi går längre etapper.

Fredag 13/4
Motvind och stöttning med motor, slår och börjar segla NNV. Startar motorn igen på morgonkvisten. Landar en flygfisk i sittbrunnen, katten känner lukten och blir ivrig. Lena kommer upp och känner fisklukten. Slänger firren överbord och det är nära att katten hoppar efter. Sydlig vind kommer under förmiddagen och vi seglar på stabilt i nästan inga vågor. Käkar kyckling, banan, annanas, cocosmjölk, nudlar, mm. till middag, gott. Upptäcker att vi har tappat en vantskruv till bogsprötskättingen, satan!

Lördag 14/4
Stora dagen idag, kaptenen fyller 57 år. 200 miles seglade från Påskön och 850 kvar till Henderson Island och 1200 till Iles Gambier. Bara 10 vändor till Gotland, alltså snart framme. Fin sydlig vind under natten och förmiddagen. Efter frukost avfrostar vi kylen, mycket is på radiatorerna. Måste nog byta tätningslister. Katten hittade en sprattlande flygfisk som hon bar ner i cockpit. Lekte ett tag, sen käkade hon upp hela fisken rå. Bara vingarna kvar, men även de knaprade hon i sig lite senare. Ännu en flygfisk landade, katten hämtade och bar den till ”slaktplatsen” i cockpit. Åt upp även denna och sedan sov hon länge mätt och belåten. Mindre belåten blev Lena när hon upptäckte ”slaktplatsen” och alla jäkla fiskfjäll som fanns i hela sittbrunnen. Varken katten eller jag stod då speciellt högt i kurs. Lena lagar födelsedagsmiddag och med god kaka till efterrätt. Nu ökar den sydliga vinden i styrka med upp till 23 knop i byarna. Vi ställer tillbaka klockan en timme. Squalsen avlöser varandra, stökigt. Vi tar mycket vatten över båten och det blir saltigt i sittbrunnen även bakom kapellväggen.

Katten har sprungit upp på däck för att hämta en flygfisk. Spelar ingen roll om det regnar. Bär ner i sittbrunnen och smaskar i sig.
Katten har äntligen hittat sin sjökoj där hon ligger helt stilla när båten gungar. Här med flera fiskar i magen.

Söndag 15/4
Halvjobbig natt med stora vågor. Spolade över hela båten rejält några gånger. En gång gick vi omkull 50 grader på en vågkam och det spolade in vatten på läsidan i sittbrunnen/cockpit. Vinden minskade när det ljusnade och vi rullade ut hela storen för att hålla farten uppe. Får inte bli ikappkörd av vågor hela tiden, därför måste farten vara tillräcklig. Sheena har tryckt i sig fem flygfiskar under natten och morgonen. Hon äter som hon var utsvulten. Förmodligen är de jättegoda. Bakade frukostbröd i kastrull. Jag gjorde degen men glömde olja i pannan, så när Lena gräddade och skulle vända lossnade inte brödet. (Förra gången glömde jag jästen!) Jag är ett klantarsel i köket. Men brödet blev tillslut klart och faktiskt jättegott. Vinden mojnar sakta, men fortfarande lite byig och ibland stora vågor. Äter rester till middag och fikar kladdkaka med grädde. 2030 går jag till kojs, men kan för ovanlighetens skull inte sova. 2300 ger jag upp, stiger upp och tar vakten till 0300, jobbigt. Från och till mycket vind och stora vågor. På Stilla Havet kommer hela tiden rejäla dyningar. Kan komma en dyning från SV med våglängd på 500 meter och en annan dyning från t ex NV med våglängd 200 meter och på detta kommer vindvågor från V. När dessa tre vågor råkar sammanfalla blir det rejäla toppar som ofta bryter.

Måndag 16/4
Lena går på vakten 0300 och får ganska snart en brytande våg från sidan och som rullar över hela båten. Sittbrunnen full i vatten, Lena åker ner på golvet och blir blöt. Samsung tabletten åker ner i saltvattnet och är nu helt död. Jag tar över vakten. Katten i sele och lina, hon vädrar en flygfisk och smiter ut på däck. Kommer tillbakla med en firre i munen, men linan har fastnat i något på däck. Kolsvart ute. Båten broachar lite så jag måste ta hand om båten. Sedan hjälpa katten, men det är ingen ide, för i ändan av kopplet hänger en tom sele. Skriker på Lena som kommer upp. Vad göra i kolmörkret, med hög sjö och fart på över 7 knop. Ja kanske först tryckt på MOB knappen!! Ja, ja hon dog ju med favoritfisken i munnen. Lena frågar var f-n linan är någonstans, så jag tänder pannlampan och lyser på golvet och då säger Lena som står på andra sidan bordet, ”Men hon sitter ju här!” Jodå, hon sitter på ”slaktplatsen” och mumsar i sig sin favoritfisk i godan ro, sedan gick hon och vilade. Kändes bra, inte kul att behöva drunkna på detta vis. Kommer världens regnskur i gryningen. Lena stiger upp vid 9 tiden och vi hjälps åt att koppla bomarna för ”wing on wing”. Svårt att få bra balans i båten. Slutar med bara en vinge. Vinden ökar rejält under eftermiddagen. Micke har fått ont i ryggen. Det har varit en del jobbiga nätter då sömnen blivit lidande. Vi känner oss båda lite möra. Det är stort här ute och väldigt ensamt. Kokt potatis, stuvad vitkål och stekt korv till middag. Micke har lagt sig och det tar bara 15 minuter så dyker ”skurkmolnen” upp. Mycket vind och i regel regn. Tycker inget vidare om dessa. Trots detta hade vi en fin segling under natten.

Tisdag 17/4
Fin morgon, behaglig vind, gör 5-6 knop. Rullar ut lite av andra genuan och farten ökar nästan en knop . Jag, Lena, vaknar 0900 och känner mig utvilad. Tänk vad 6 timmar ordentlig sömn kan göra, fast det är uppdelat på två perioder. Käkar frukost och Micke får gå och lägga sig. Han ser riktigt sliten ut. Stackaren, han får aldrig sova ordentligt, alltid är det något som händer på mina vaktpass.
Fin ONO vind hela dagen, moderat sjö och fart kring 7 knop med ca 60 m2 genuor utrullade, 40m2 bb och 20m2 sb. Fullt utrullade är de på kring 90 resp 80 m2. Gör veckokontroll av autopilotmotor, kvadrant och roderaxel. Ve och fasa!!!! Autopilotarmens muttrar har släppt och infästningen sitter bara med två bultar som gravitationen håller på plats. Varje styrkommando glappar det ca 4 cm. Vi tyckte igår att autopiloten inte styrde så bra som den brukar i stora vågor, men skylde på vinden och segelsättningen. Nu är armen fastskruvad igen och båten har fått en helt annan gång, d v s den vi är vana vid. Bara 350 miles kvar till Henderson och 700 till Gambier. Ett block till sb bardun har släppt, men allt var intakt så det var bara att skruva tillbaka. Till middag blev det böndipp med chili och fajitasbröd. Nu är det fantastiskt fin vind, stabil och inte allt för skumpiga vågor, åker på i ca 7 knop.

Onsdag 18/4
Klockan 0000 fångar vi lastfartyget Santa Barbara från Danmark på AIS:en. 14 miles söder vår position. 300 meter lång och med destination Hongkong med ETA 5/5. Talar med vakthavande på VHF:en och får bekräftat att de också ser oss på AIS:en på 14 miles. Efter 0600 försvann vinden så vi stättar med motor någon timme. Bra det, för då fick vi varmvatten, det är nämligen duschdag idag. Vinden kommer åter och vi seglar på i jämn fart hela dagen. Har konstruerat en ny preventerkonstruktion för storseglet, vilket innebär att vi alltid har två preventer kopplade, en sb och en bb. Båda regleras från cockpit. Skulle storskotet eller ett block brista, åker inte storbommen framåt med full kraft in i sidovanten, utan preventern förhindrar/bromsar detta. Om bomen skulle träffa sidovanten vid hård undanvind, är det troligt att bommen knäcker riggen och även masten, så det känns bra att alltid ha två preventers kopplade. Har ätit indisk Madras gryta med Nanbröd till middag, gott. Kvällsfika med banansockerkaka, också gott. Provar byta vaktskift, så nu ska Lena sova 2000 – 0000 och 0300 – 0600.

Torsdag 19/4
Svag vind under natten och morgonen, tidvis under 5 knops fart på båten. Fortsätter så även under dagen, ibland nere på 4 knop. Solen gassar och det är varmt. Lena lagar Rösti med makrill i tomatsås till lunch. Helt plötsligt ropar Heinz upp oss på VHF:en, han ligger ca 5 miles bakom. Vi har inte hört av varandra på flera dagar. Vid 20 tiden kommer mera vind och vi gör god fart. Äter resterna av Madrasen till middag och banankaka till kvällsfika. Klockan 2200 har vi bara 60 miles kvar till Henderson Island.
Går på min vakt 0000, Micke hinner bara lägga sig så känner jag den välbekanta fiskdoften och det gör också katten. Micke kommer upp och kollar så att katten kommer tillbaka ner i sittbrunnen. Hon har med sig en stor flygfisk som hon snabbt knaprar i sig. Jag är mycket olycklig för att min Samsung tablet har ”drunknat”. Nu får jag läsa om böcker som jag redan tidigare läst två gånger.

Fredag 20/4
Ljusnar 0830 och då är vi framme vid Henderson. Seglar längs norra delen, men det är för stora svall som bryter mot stranden, så det går tyvärr inte att landstiga. Troligen även för stora svall för säker ankring. Seglar vidare runt hörnet och ner på vöstra sidan, där det borde vara mycket mindre svall. Men icke, snarare mera stora vita ”korvar” som rullar in mot stranden. Ger upp projekt ”landstiga Henderson” och sätter kurs 281 grader mot Iles Gambier.

På väg in mot Henderson Island, mitt i Stilla havet.

Solig och fin dag. Byter 5 micron filter i watermakern. Styr mot atollen Oeno, som vi ska gå norr om. Får se om det går att stoppa här några timmar. Ställer tillbaka klockan en timme. Pastagratäng och en modifierad Risalamalta serveras till middag. Hoppas på en lugn natt. Heinz är lite väl ”hackihälinen”. Kan inte koppla av när han ligger nära. Äntligen har bena börjat bli bruna:-)

Lördag 21/4
Vinden jävlades när Lena börjar sitt nattpass. Kom många squalls med ökande vind och motvrid. Jobbigt för henne när hon måste väcka mig och be om assistans. Närmar oss atollen Oeno i gryningen. Den består av ett ringrev och innanför finns två skogsbeklädda öar. Det är tyvärr för grunt för att ta sig in i lagunen annat än med dingen. Dyningen bryter brutalt mot revet och det ser inte lockande ut att ankra. Vi passerar vid 9 tiden och tar kurs 283 grader mot SO infarten på Iles Gambier. God vind på förmiddagen, gör 6-7 knop.
Klockan 1800 har vi dryga 160 miles kvar. Barrometern har inte rört sig sedan vi lämnade Valdivia. Började tro att den var trasig. Eftersom satelittelefonen är trasig har vi bara väderprognos nerladdad på Påskön för tio dagar sedan. Den är nu slut och naturligtvis börjar barrometern falla, Murphys law eller …. Vi äter middag och fikar. Himlen ser inte speciellt trevlig ut västerut, möjligtvis åska. Jag går och lägger mig 2000 och får höra av Micke att det blixtrar. Fy, nej inte åska. Men den verkar vara långt borta. Micke väcker mig 0000. Inget speciellt, lite blixtar långt borta. Ingen vind, klockan 0200 ser det lite ljusare ut, men efter en stund drar mörka hotfulla moln förbi och sedan blir det kolsvart, läskigt är bara förnamnet. Väcker Micke 0300. Jag kryper ner i sängen, skönt. Hinner bara ligga 5 minuter då hela båten skakar och rister till. Vad händer ropar jag, ”det kommer vind, mycket vind” svarar kaptenen. Kastar mig upp och flyger som en liten vante. Upp och hjälper Micke att köra in genuan. Samtidigt kommer en jätteblixt framför båten. Regn och vind, men båten går fint efter att vi revat. Har stoppat in nödvändig och känslig elekronik i ugnen. Inga mera blixtar. Fronten är över på 45 minuter. Jag kryper tillbaka i sängen och somnar gott.

Söndag 22/4
Regnar resen av natten. Lena vaknar 0745, jag sover till 1000. Regnet minskar succesivt, men vid frukost 1015 börjar det störtregna igen. Vi vaggar framåt för bara storen i 3,5 knop. Vid lunchtid lättar molnen och eftermiddagen ger bättre och bättre väder, på slutet av dagen skiner solen igen. Efter frukost upptäcker vi dessvärre att yttervantets undre del på sb sida är trasigt. En kardel har gått av vid övre terminalen. Hände förmodligen när frontvinden kom under natten. Lena hissar upp mig i masten för att okulär besiktiga staget. Det är svårt att säga om det är risk för att hela terminalen kan släppa pressningen nu när en kardel saknas. Seglar ”försiktigt” med bara en genua resten av dagen. När vi får tillgång till mejl, måste vi konsultera vår riggexpert i Stockholm, om vad att göra. Vinden dör helt före skymningen, så vi startar motorn efter att ha ätit en god tonfiskpizza. Vill inte nå infarten till Gambier före 0800 när det börjar ljusna, så vi får inte åka fortare än 4,6 knop under natten.

Måndag 23/4
0430, magiskt. Havet är helt spegelblankt. Ett mycket ”Stilla Hav”. Marelden sprider sig som pärlor runt båten. Stjärnorna speglar sig i vattnet. Ser de första fiskebåtarna med svaga lanternor. Nu är det inte långt kvar. Nu är vi snart framme i Franska Polynesien. 1045 (0845 lokal tid) gick ankaret utanför den lilla byn Rikitea på ön Mangareva. Appropå klockan så hade inte vi vridit tillbaka tilklräckligt mycket, så vi var två timmar före lokal tid. Det skiljer 11 timmar mot Sverige. Totalt seglade dygn från Valdivia blev 28 och 3750 miles. 14 dagar stopp på Robinson Cruzoe Island och 10 dagar på Easter Island. Totalt 52 behagöliga dygn.

 

Ja det var då lite utdrag ur dagboken från sista seglingsetappen. Händer lite nästan varje dag, så det är sällan långtråkigt.

Nu är vi här och det är helt fantastiskt, med sol, 26 grader i luften och i vattnet. Skillnaden på nattemperatur vs dagen är väldigt lite. Behöver inga kläder. Inga hysteriska turister i byn, utan bara ett antal segelbesättningar.

Ankrade utanför byn Rikitea på ön Mangareva.

Efter snart en vecka har vi hunnit med två längre skogspromenader. Otroligt fin djungel. Har idag i skogen plockat lime, papaya, små chili och pomello.

Lena tar en paus i djungeln.

De bofasta är otroligt hjälpsamma och vänliga. Prisläget är väldigt varierande, t ex en deo roll on 60 kr, ett kg tvättmedel 100 kr, 1 kg lök 20 kr, en 75 cl Jim Beam 900 kr men 2,2 kg kycklinglår bara 55 kr och en härligt nybakad och stor baguette 1,70 kr.

Vi ligger ankrade 100 meter utanför ”Jo Jo:s” bar, restaurang och affär. Här har vi möjlighet till WiFi, men tyvärr är det mycket liten kapacitet. Så det är väldigt segt att ladda ner bilder till hemsidan.

Kommande vecka ska vi lämna huvudön och besöka två grannöar som ska vara jättefina. Sedan tillbaka hit till Rikitea för att jobba med båten en vecka. Bl a sy på nytt UV skydd på en genua. Sedan blir det ytterligare någon vecka med segling till andra delar av Gambier. Fördelen är att det bara är ca 10 miles från ena ändan till den andra.

Ha det bra / Lena och Micke

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *