2017-10-21 Chile – Valdivia – roderbygge

Fick en skön långhelg på fyra dagar att anpassa oss efter Sverigeresan. Startade därefter med att bygga ett nytt roder. Följer Alwoplasts (katamaranfabriken) arbetstider, med start 0800 och stopp 1730. Avbrott för lunch 30 minuter, men inga fikaraster på hela dagen. Har under hela roderbygget, som tagit 16 arbetsdagar, haft stor hjälp av trogna vännen Heinz. Han har varit med från morgon till kväll alla dagar. Under sista veckan av roderbygget har vi parallellt påbörjat konstruktion av ett bogspröt till vår båt. Detta ska ha som huvudsyfte att kunna fästa halshornet på vår gennaker. Har senaste veckan arbetat heltid med bogsprötet. Återstår med detta ca en arbetsvecka. Lena har hela tiden troget bistått med lunch och middag till två hungriga arbetare. Längst ner på sidan finns, för den intresserade, bilder på roderarbetets framskridande.

Företaget Alwoplast är helt fantastiska som låter mig använda deras lokaler och också bistå med mycket professionell kompetens. Jag har också ett eget konto på deras förrådsavdelning, där jag kan hämta ut det jag behöver. Deras normaltillverkning är kring tre katamaraner per år. En ligger i vattnet och är klar för leverans sedan några veckor tillbaka och två andra är under produktion inomhus. Dessa två ska vara leveransklara i slutet av januari 2018.

Träffade i veckan ägaren till en av katamaranerna som är under produktion. En kanadensare som sedan fyra år tillbaka seglat en 47 fotare som tillverkats här. Han är supernöjd men vill ha lite större och nyare, så han har då beställt en 49 fotare istället, som han ska hämta i januari. Enligt honom håller Alwoplast båtar enormt hög kvalité och priset är väldigt lågt. Man får nog betala det dubbla för motsvarande produkt i Nordamerika eller Europa.

Båtbyggarna är mycket professionella, ihärdiga, ödmjuka och väldigt vänliga och hjälpsamma. Även ägaren och hans närmsta män tar sig alltid tid för lite snack om konstruktion, hållfasthet m.m.

Ägaren till katamaranen som nyss är levererad har nu beställt en 60 fotare. Så hans nya 47 fotare är till salu, för den som är ute efter en charterinredd toppkatamaran. Hör av er om intresse finns.

En tidig morgon för några veckor sedan vaknade vi av att några skrek högt. Det var ännu mörkt ute och eftersom skriken tilltog i styrka öppnade jag förpiksluckan och kikade ut. Va fan händer, det brinner ju i aktern på båten med två meter höga lågor. Rusade upp och konstaterade att hela elskåpet brann för fullt, bara en meter från båten. Släkte elden tillsammans med två arbetare från Alwoplast. Dessa bor i en lägenhet alldeles nära Marinan och upptäckte som tur var elden när de steg upp på morgonen. Elskåpet, vår elsladd, eurohandske och vattenslang brann upp helt. Klockan 0800 gavs order om reparation och klockan 1030 hade vi nytt elskåp med tillbehör. Orsaken till branden var en elkabel som p g a tidvattnet nötte mot en metallpelare och det blev kortslutning och överhettning.

Våra engelska vänner på båten Mollymawk har åkt på en tre veckors biltur norrut. Vi tar hand om deras 13 åriga honhund Puppie och deras ettåriga hankatt Fish. De bor på sin egen båt så det är inga problem för oss. Ettåringen Fish vill gärna leka med våran Sheena, men hon är inte så imponerad av honom. Kommer han närmare än 3 decimeter väser hon och visar tänder.

Nu är det bara två arbetsdagar kvar, sedan åker vi på bilsemester i fyrtio dagar. Det är Heinz, Lena och jag som ska kampera ihop. Vi börjar med Santiago tre dagar och sedan Valparaiso nere vid kusten. Sedan norrut till Atacamaöknen och Andernas högre höjder. Har tänkt oss upp till norra Chile och mot Peru. Får se hur långt vi kommer, det är mer än 3000 km från Valdivia till norra Chile.

Första "styrbitarna" på plats på hjärtstocken. Den är massiv och väger 52 kg.
Första ”styrbitarna” på plats på hjärtstocken. Den är massiv och väger 52 kg.
Många timmar las på att verkligen få allt i en rak linje, så att inte rodret blir skevt.
Många timmar las på att verkligen få allt i en rak linje, så att inte rodret blir skevt.
Halva rodret är nu uppbyggt i Divinycell som limats i skivor
Halva rodret är nu uppbyggt i Divinycell som limats i skivor
Heinz letar bitar till nedre delen
Heinz letar bitar till nedre delen
Nu är allt limmar och vi har börjat skära till ytterkanterna
Nu är allt limmar och vi har börjat skära till ytterkanterna
Ytterligare slipning och sågning gör att rätt form börjar anas.
Ytterligare slipning och sågning gör att rätt form börjar anas.
Mycket slipjobb för att få till slutliga formen. Vi har byggt två slipplankor.
Mycket slipjobb för att få till slutliga formen. Vi har byggt två slipplankor.
Två lager Duoaxial matta är nu lagt i bakkant av rodret.
Två lager Duoaxial matta är nu lagt i bakkant av rodret.
Nu är rodret laminerat med två tjocka Triaxialmattor. Gick åt 8 liter Vinyl Ester.
Nu är rodret laminerat med två tjocka Triaxialmattor. Gick åt 8 liter Vinyl Ester.
Färdiglaminerat och spacklat lite.
Färdig laminerat och spacklat lite.
Epoxiprimer pålagt.
Epoxiprimer pålagt.
Slutligen två varv bottenfärg.
Slutligen två varv bottenfärg.
Färdigt roder! Stuvas nu undan för att monteras i December.
Färdigt roder! Stuvas nu undan för att monteras i December.
Byggnation av bogspröt.
Byggnation av bogspröt.
47 fotare till salu. Vår båt i bakgrunden.
47 fotare till salu. Vår båt i bakgrunden.
Omstuvning i katamaranfabriken. Två skulle in i samma hall. Travelliften är 9 meter bred.
Omstuvning i katamaranfabriken. Två skulle in i samma hall. Travelliften är 9 meter bred.
En halvfärdig fick sjösättas för att få tillräckligt med svängrum
En halvfärdig fick sjösättas för att få tillräckligt med svängrum
En står nu längst in och sedan ska den andra stå hitom.
En står nu längst in och sedan ska den andra stå hitom.
Elskåpet med elmätare och uttag helt uppbränt.
Elskåpet med elmätare och uttag helt uppbränt.
Hunden Puppie med ägaren Jill samt Lena.
Hunden Puppie med ägaren Jill samt Lena.
Katten Fish smyger sig på våran båt.
Katten Fish smyger sig på våran båt.
Han vågar sig närmare. Kikar in för att kolla var den elaka honkatten är.
Han vågar sig närmare. Kikar in för att kolla var den elaka honkatten är.
Vågar nog inte längre. Fast maten ser ju god ut.
Vågar nog inte längre. Fast maten ser ju god ut.
Sheena vaktar sin båt mot lille herr Fish.
Sheena vaktar sin båt mot lille herr Fish.
Vår i Valdivia.
Vår i Valdivia.
Batteridrivna gatlyktor i Valdivia.
Batteridrivna gatlyktor i Valdivia.
Östra infartsvägen till Valdivia.
Östra infartsvägen till Valdivia.

 

Ha det bra / Lena och Micke

 

3 reaktion på “2017-10-21 Chile – Valdivia – roderbygge”

  1. Hej Micke o Lena
    Fortsätter med stort intresse följa er resa. Imponerande roderbygge, ser ut som rent proffsjobb.
    Hälsningar
    Bertil o Majken

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *