2020-03-17 Franska Polynesien – Moorea

Nu är jag åter tillbaka i båten sedan en månad tillbaka.

Lämnade båten och Franska Polynesien i slutet av september. Resan till Stockholm gick fint. Flängde runt en hel del i Sverige och Spanien de första månaderna.

I mitten av december blev det dock lite stadga i livet då jag vid ett besök på Historiska Museet träffade en präktig rektor.
Vi, d v s jag och Susanne Hamilton har sedan museet fortsatt att träffas och har nu blivit ett med varandra.

Mitt liv efter Lena har sakta börjat ta form och riktning. Ambitionen är nu att göra en total omstart. Passar dock på att njuta av båtlivet ett tag till, innan det blir fastlandstjänst.

Jag flög tillbaka till båten 14 februari. Gamla trotjänaren Heinz mötte mig vid bussen och bjöd på middag på kvällen. Allt var okey efter 5 månaders frånvaro. Tog dock många dagar att städa både inne, ute och under.

Susanne som tagit ledigt från jobbet två månader anlände till Papeete airport en tidig lördagsmorgon 28/2. Som en bra start hade jag hyrt bil två dagar för att fixa ärenden och köra runt och bese Tahiti. Normalt skiner solen här, men nu regnade det istället och det var ingen liten skur. Det regnade konstant i två dagar, det var översvämning på gatorna så det var svårt att köra bil. Men efter regn kommer sol och nu har vi haft två underbara veckor i sol och värme.

Började med att besöka Papeete city under fyra dagar. Lämnade bl a in storseglet på reparation, köpte många Tahiti pärlor och kände lite storstadspuls.

Seglade sedan till härliga Moorea och Cooks Bay. Hikade lite i bergen på Susannes födelsedag, badade på en fin strand och åt lunch på en lyxresort.

Födelsedagshike

Har sedan flyttat några miles till mitt favoritställe utanför Opunoa Bay. När vi ankrat där hoppade vi i vattnet på 9 meters djup. Snorkel och mask på oss båda, jag skulle visa Susanne hur ankaret lagt sig tillrätta i sanden. Vi började simma framåt mot fören i det ganska strömmande vattnet. Då såg jag en StingRays på botten som jag försökte visa Susanne men då kom även en liten revhaj och gled förbi under oss. Tjipptjillivipp var min snorkelkompis uppe på båten. Stor och snabb omställning från innerstan till hajar i vattnet. Nu är hon tuffare och i förrgår var vi på favoritstället och simmade med både StingRays och revhajar. Hittade ett underbart snorklingsställe med massor av fina firrar.

Var på en liten hike igår och plockade ca åtta kg lime. Supergott med en pressad lime i kallt kolsyrat vatten.

Nu ska botten på båten tvättas och om några dagar planerar vi att segla till Huahine, Raiatea, Taaha och Borabora.
Sen hoppas vi att världen sakta kan få återgå till det normala efter Coronas härjning.

Hälsningar från s/y Fortune Light

2 reaktion på “2020-03-17 Franska Polynesien – Moorea”