2017-07-22 Chile – Valdivia

Segelmakaren i Puerto Montt gjorde ett bra jobb med storseglet. Det var ursprungligen utformat med ganska stor akterrunda och vertikala lattor. Har nu skrotat lattorna och skurit bort akterrundan så att den i stället blivit lite lätt negativ. Funkar nu bra utan lattor och framförallt är det lätt att rulla ut och in, utan lattor som fastnar i mastöppningen.

Tillbringade totalt drygt två veckor i Puerto Montt. Härliga veckor med många besök i staden och även flera besök på fiskmarknaden för att handla lax, merluza, musslor och räkor. En dag hittade vi ”potatisgrossisten” i Puerto Montt. Sista morgonen innan avfärd tog vi dingen till honom för att inhandla säck med 50 kg närodlad potatis och 20 kg gullök. 104:- för potatisen och 65:- för löken, kändes som en bra affär. Delade detta med tyske seglarkompisen Heinz.

Fiskmarknaden i Puerto Montt
Fiskmarknaden i Puerto Montt
Sjölejon som lever vid fiskmarknaden.
Sjölejon som lever vid fiskmarknaden.
Kungen av sjölejon
Kungen av sjölejon

Seglade vidare till norra delen av ön Chiloe och staden Ancud, som ligger vid utloppet mot Stilla havet. Sundet mellan Chiloe och fastlandet är bara någon kilometer brett och tidvattenskillnaden ligger på över 6 meter. Detta innebär att när Stilla havet ska in genom sundet blir strömmen helt klart märkbar. Det är praktiskt att i förväg studera tidvattnet så att man inte får strömmen emot sig. Den kan komma upp i fart på 9 knop. Sundet är ganska långt, ca 12 miles, så det gäller att starta i rätt tid.

Ankrade i en härlig caleta, Puerto Inglese, varifrån vi kunde ta långa och härliga promenader. Vi gick bl a ut på Cabo Corona, norra spetsen på Chiloe, där Lighthouse Corona ligger. Det är en fyr som bemannas av Armadan 24/7. Det visade sig att vi var välkomna upp i fyren och på bottenvåningen hade man byggt en museum av fyrens historia. Numera är det xenonlampor som gäller, men det var inte så länge sedan man slutade med AGA:s lampor.

Lighthouse Corona
Lighthouse Corona
Fyrmuseum
Fyrmuseum
På promenad. Tog en liten "genväg"
På promenad. Tog en liten ”genväg”
På väg mot Cabo Corona. Härligt landskap.
På väg mot Cabo Corona. Härligt landskap.

Efter några dagars väntan på rätt vindar för att gå till Valdivia, varslas det för halv storm från norr. Valde då att lämna Puerto Inglese och gå 5 miles in i en skyddad vik väster om Ancud. Dör låg vi så bra att vi knappt märkte av när den hårda vinden kom. Efter 9 dagars väntan kom vi iväg mot Valdivia, en resa på 140 miles.

Vi gick ut i sundet med den starka strömmen i ryggen och Stilla havs dyning från den nordliga hårda vinden mot oss. Djupet första timmarna var inte mera än 30-40 meter och till höger om oss låg ett grundområde på 12 meter där dyningen bröts till rena surfvågor av jätteformat. Kändes bra att på eftermiddagen komma ut på djupare vatten.

Nu skulle ju detta bli en snabb resa med den s.k. Humboltströmmen i ryggen med 1-2 knop. Någon jävlades tydligen med oss, för vi hade motström på mellan 1-3 knop hela tiden upp till Valdivia. Vi hade räknat på max 24 timmar, men höll på 32. Det hade börjat mörkna innan vi kunde lägga ankaret vid infarten till Valdivia.

Kikan i utförsbacke. Vågen rullar fram snabbare än båten.
Kikam i utförsbacke. Vågen rullar fram snabbare än båten.
Kikam på toppen av vågen.
Kikam på toppen av vågen.
Kikam försvinner bakom vågkammen.
Kikam försvinner bakom vågkammen.

Efter två nätter på ankare valde vi att gå in i Marina Alwoplast. Det är en båtfabrik där man bygger i första hand katamaraner på 47 – 49 fot. Mycket eleganta båtar som inreds och utrustas efter kundens önskemål. Prismässigt verkar de vara klart konkurrenskraftiga.

47 fots katamaran precis kommit ut ur fabriken och sjösatts.
47 fots katamaran precis kommit ut ur fabriken och sjösatts.
Bara riggen som återstår. Även denna hand byggs på Alwoplast.
Bara riggen som återstår. Även denna hand byggs på Alwoplast.
Fäste för sidovant. Helt konstruerat i kol och glasfiber.
Fäste för sidovant. Helt konstruerat i kol och glasfiber.
Båtfabriken med travelliften i förgrunden.
Båtfabriken med travelliften i förgrunden.

 

 

 

 

Att ha detta som bas passar oss perfekt eftersom vi har en reparation och en del utvecklingsarbete att göra på båten. Dessutom är de extremt generösa med priset, endast 1300:-/ månad.

För ca 4 månader sedan skadade vi rodret ganska rejält, så vi har sedan dess försökt segla försiktigt, utan att påfresta rodret i onödan med t ex hård vind. Vi har valt att inte säg något om detta tidigare, för att inte oroa i onödan. Förutom roderreparationen ska vi försöka konstruera ett peke i fören, för att lättare kunna halsa genakern.  Ska också bygga lite nya hyllor, samt en extra ljudisolering till dieselgeneratorn.

Nedre delen på vårt trasiga roder, som tappert kämpat i fyra månader och många hundra miles.
Nedre delen på vårt trasiga roder, som tappert kämpat i fyra månader och många hundra miles.
Kapar bort den trasiga delen av rodret.
Kapar bort den trasiga delen av rodret.
Har tagit bort hela roderbladet. Bara hjärtstocken kvar. Kommer att konstruera ett helt nytt roderblad.
Har tagit bort hela roderbladet. Bara hjärtstocken kvar. Kommer att konstruera ett helt nytt roderblad.
FL utan roder vid Marina Alwoplast.
FL utan roder vid Marina Alwoplast.

 

 

 

 

 

 

 

Vi räknar med att stanna här ett halvår. Valdivia är en fin stad, tillsammans med hela regionen. Har redan gjort lite kulturresor ut på landsbygden för att bl a studera gamla fortifikatoriska anläggningar. Bara två km från Marinan ligger ett stort ölbryggeri ”Kunstmann”, som har pub och restaurang, men också guidade turer med provsmakning. Ska försöka hinna med detta någon dag.

Egentillverkad bild över inloppet till Valdivia .
Egentillverkad bild över inloppet till Valdivia .
Fortet/museet i Niebla. Väldigt påkostade gångvägar i stål.
Fortet/museet i Niebla. Väldigt påkostade gångvägar i stål.
Kanoner som tidigare försvarade inloppet till Valdivia.
Kanoner som tidigare försvarade inloppet till Valdivia.
Försökte bjuda en av krutladdarna på sportdryck.
Försökte bjuda en av krutladdarna på sportdryck.
Lite prestanda på de olika kanonerna.
Lite prestanda på de olika kanonerna.
Inloppet från Pacific till River Valdivia.
Inloppet från Pacific till River Valdivia.
Lenas kulturdag på museet.
Lenas kulturdag på museet.
Ensam kanon vid fortet på Isla Mancera.
Ensam kanon vid fortet på Isla Mancera.

 

 

 

 

 

 

Förutom arbete med båten och ett Sverigebesök, räknar vi med att färdas med bil norrut, 3000 km, genom Chile upp till staden Arica. Sedan in i Peru någon vecka eller två. Har efter att ha läst seglaren och äventyraren Tristan Jones berättelse (En otrolig seglats) om bl a  Peru och lake Titicaca, längtat efter att få besöka dessa platser.

Söndag, chilenarna bryggseglar
Söndag, chilenarna bryggseglar
Gamar är det gott om. Stora rackare.
Gamar är det gott om. Stora rackare.
Härliga färger på dessa långbenta fåglar
Härliga färger på dessa långbenta fåglar
Fågel som soltorkar vingarna.
Fågel som soltorkar vingarna.
Renoveringsobjekt till salu på Isla Mancera.
Renoveringsobjekt till salu på Isla Mancera.
Pelikaner delar klipporna med andra fiskjagande sjöfåglar
Pelikaner delar klipporna med andra fiskjagande sjöfåglar

Ha det bra / Lena och Micke