2016-11-25 Argentina – Puerto Deseado

Lämnade trevliga Nechocea på eftermiddagen tillsammans med fyra andra båtar. Mörkret anlände och på morgonen var alla andra utom synhåll. Ganska bra vindar, men enligt prognosen skulle vi dag två möta en front med motvind under max ett halvt dygn. Det gjorde vi också och det blev ganska stökigt under några timmar när vågorna och dyningen kom från tre/fyra olika håll. Efter ett tag stabiliserades vågorna och allt blev bättre, trots motvinden på upp till 15 m/s. Medvind igen och allt återgick till normalt igen. Gled på söderut och efter fyra dygn gick vi in i naturhamnen Galeta Horno. Helt fantastiskt ställe som är helt ödsligt, 30 km till närmaste by.

Nästa morgon skrapade det i VHF:en och där var Mia och Modris på lilla Tua-Lisa. Jodå, de hade bara varit tre timmar efter oss, men hade på grund av stark motström övernattat i en annan ankarvik. Något dygn senare kom stålskroven inglidande i viken.

Nu följde två underbara veckor i detta fantastiska landskap. Soligt nästan varje dag och bara en stor kuling på besök. Under en natt hade vi vind på minst 22 m/s och funderingar växte fram på om verkligen de nya 16 mm repen hade en brottgräns på  5 ton. Tre på morgonen sa det ”pang” och ett rep som var förtöjt i en stor stenklippa brast. Från sängläge till startad motor, max 15 sekunder. Enda tanken var att snabbt avlasta återstående rep så att de inte skulle brista. Tog sedan dingen för att ta rätt på det brustna repet och knyta upp det till en närmare klippa. Det visade sig dock att repet var helt intakt så det var bara att knyta fast igen. Nästa dag visade det sig att hela klippblocket som vi förtöjt i hade slitits loss från berget och minst två ton sten rutschat iväg 10 meter.

Sälar, delfiner, pingviner, albatrossar och Guanotchos var det gott om. Guanochos är det största i släkten av lamadjur, mycket imponerande och nyfiket djur.

Efter två veckor hissade vi på ett drygt dygn ner till byn Puerto Deseado. Ligger här utanpå en bogserbåt som åker ut och bogserar en till tre gånger per dygn. I morse drog de ut 0500, ha ha. Tyvärr finns inte så mycket annat att välja på. Vi ligger längst in och har tre andra båtar utanför oss.

Imorgon ska våran gäst crew mönstra av och ta bussen till Uschaia. Vi har under 23 dagar haft en tant från USA som extra besättning. Har  funkat rätt bra, men nu är vi skitless och vill ha tillbaka våran båt.

Har idag fyllt upp mera diesel (två 20 liters dunkar på styrstången på cykeln och 5 vändor, ha ha)  och imorgon ska vi bunkra upp mat för ytterligare någon månad. Det ser ut som vi har ett acceptabelt väderfönster på söndag och fyra dagar framåt, för att gå vidare ner mot Kap Horn. Vi siktar på en ö, Islas los Estados, som ligger öster om Eldslandet östra spets. Mera om detta nästa gång.