2016-04-27 Uruguay – Colonia del Sacramento

Nu var det ett bra tag sedan vi skrev något. Vi har haft fullt upp med Buenos Aires, jobb med båten, dåligt väder och förflyttning tillbaka till Uruguay.

Vi har haft en fin tid i Buenos Aires och legat superbra med båten i Club San Fernando. När kulingarna dragit över är det bara vindtrycket mot masten som påverkat båten med en lättare krängning. Sedan har det varit lite irriterande med en mängd av s.k. Camalottes, d v s mangrovegrönsaker som kommer flytande ner på floderna. Man måste hela tiden planera sin framfart så att man undviker dessa ”grönområden”.

Förtöjningen sker ofta mellan pålar som slagits ner i dyn. Enkelt, billigt och flexibelt. Vattennivån kan variera upp till tre meter, så pålarna är ganska långa. Sedan har varje påle ett bildäck trätt över sig, som sedan förtöjningslinan är fastknyten i och därmed inga problem med att vattnet höjs och sänks.

Argentinare som vill ut och köra båt, stor eller liten spelar ingen roll, måste ta båtkörkort hos Prefecturan, d v s motsvarande kustbevakningen fast med lite mera militär inriktning. Utbildningen omfattar både teori och praktik och avslutas med prov, både teoretiskt och praktiskt. Därefter får man sitt kompetensbevis som ser ut som ett riktigt körkort.

Båtarna här ligger i vattnet året runt och huvuddelen av dem har formsytt kapell överdrag på hela båten. Detta för att skydda mot smuts, väder och vind. Störst nytta gör det nog mot solen under sommarhalvåret.

Pendeltågen in till BA har vi nämnt tidigare och att de håller hög klass och är billiga att åka med. En dag när vi skulle ta tåget hem efter en långpromenad köpte jag två enkla, men snubben i luckan skulle ha dubbelt betalt. Jag förklarade övertydligt att det bara var två enkla och inte ToR. Det hjälpe föga, han skulle ändå ha dubbla priset så det var bara att betala och le. Kollade sedan prislistan, den var nu förnyad och man hade höjt priset rakt av med 100%. Snacka om brutalt, undra vad som skulle hända om SL gjorde detta? Nu spelade inte detta någon roll för oss, en ToR till BA kostar nu 13 SEK.

Tågen är väl genomtänkta med specialplatser i alla vagnar för gamla, gravida och mammor. Vissa vagnar har platser för rullstolar, som låses fast med speciella låsanordningar. Varje tåg har också en halv vagn utan säten men med upphängningskrokar för cyklar. Det är sedan uppmärkt på perrongen var du ska stå med din cykel eller rullstol om du vill kliva på någon av dessa vagnar.

Salongstaket i vår båt har släppt från underlaget och sett ganska slitet ut. Vi kontaktade en marin hantverkare ”Momo”, ja han kallas så. Han skulle ha rejält betalt för att bygga nya tak, men erbjöd som ett alternativ att köpa in allt material och vi skulle få låna hans verkstad och bygga taken själva. Så blev det, Lena och jag byggde tak i tre – fyra dagar och alla var nöjda. Taket blev bra.

Det finns en hel del marina hantverkare i detta område så vi passade på att modifiera våran badstege, samt att låta en aluminium svetsare bygga upp en ny mantågsstöttehållare som brutits sönder när gummibåten blåste upp ur vattnet och upp på däck, där den knäckte denna hållare.  Skönt att ligga på ankare när denna stormby kom.

Efter en och en halv månad i San Fernando var det då tid att checka ut. Det kostade på vårt tålamod en hel del innan det var klart med besöken hos Migrationen, Aduanas och Prefecturan. Vi hade hört från andra att Argentinas byråkrati skulle vara jobbig och detta kan vi nu bekräfta.

Ja, vi kom iväg till slut. Dåligt väder varslades med regn och mycket vind. Vi gick upp i flodsystemet SV om BA och la ankare. En riktig skitplats med dålig ankarbotten och strömvågor rätt i aktern. Vaknade på förnatten med att vi stod med förstagen rakt in i skogen, med en massa grenar som föll ner på oss. Dock ingen bottenkänning. Upp med ankaret och ankrade om på ny plats efter en timme. Också en skitplats, men vi fick några timmars sömn.

Iväg tidigt nästa morgon. Gick ca 6 NM längre upp i floden och hittade ett bra ankarställe där vi låg i två dygn och väntade ut den hårda vinden. Vattnet steg i floden så att husen hamnade under vatten. På Uruguay sidan drog det fram en tornado och sju personer omkom. Våra holländska vänner låg i en biflod till Uruguay river. Strömmen i den floden gick upp till 8 knop och deras ankare draggade. De fick mitt i natten lägga sig långskepps en kaj med träpollare som var klädda med stålhätta. Vattnet steg successivt och kajen kom under vattnet. Båten gick nu inte att fendra av mot kajen under vatten utan den började gnaga med skrovet mot pollarna. Kees låg i vattnet och kämpade i 10 timmar för att försöka minimera skadorna. Detta hade kunnat sluta riktigt illa, nu verkar det ”bara” vara gelcoaten som nöts bort av pollarna. Inte alls bra att ha glasfibret framme under vattenlinjen, så nu måste de lyfta upp båten tidigare än planerat.

När vinden minskat och vänt seglade vi över Rio dela Plata till Uruguay. Ligger nu i Sacramento del Colonia. Här är det nu höst och vi har haft en enveten kuling i tre dagar, så vi känner oss rätt urblåsta.

Funderar på att nästa vecka hyra bil och köra runt Uruguay under en vecka. Det finns en hel del att se.

Camalotes, grönsaker i vattnet.
Camalotes, grönsaker i vattnet.
BA djurpark
BA djurpark
Grönområde mitt i stan
Grönområde mitt i stan
Min ros i Rosenträdgården
Min ros i Rosenträdgården
Ros i Rosenträdgården
Ros i Rosenträdgården
Ros
Ros
Mera ros
Mera ros
Mera ros
Mera ros
I Rosenträdgården
I Rosenträdgården
En annan typ av ros i rostfritt stål. Väldigt mäktig.
En annan typ av ros i rostfritt stål. Väldigt mäktig.
Lite fakta
Lite fakta
Härliga rötter på ett träd i BA "Östermalm"
Härliga rötter på ett träd i BA ”Östermalm”
Pendeltåg med rullstolsfäste nere till vänster
Pendeltåg med rullstolsfäste nere till vänster
Pendeltåg, man ser hela tiden var tåget är och nästa station
Pendeltåg, man ser hela tiden var tåget är och nästa station
Club San Fernando och hockeyträning
Club San Fernando och hockeyträning
Hamnen i Club San Fernando. Trångt att köra ut och in på sin plats, men det går när man har körkort.
Hamnen i Club San Fernando. Trångt att köra ut och in på sin plats, men det går när man har körkort.
Färjebåten som går dygnet runt mellan ön och fastlandet på Club San Fernando
Färjebåten som går dygnet runt mellan ön och fastlandet på Club San Fernando
Tak byggnation
Tak byggnation
En av åtta delar klar
En av åtta delar klar
Nytt på plats
Nytt på plats
Nya taket på plats
Nya taket på plats
Formsytt heltäckande kapell
Formsytt heltäckande kapell
Pålar med flexibel bildäcksförtöjning
Pålar med flexibel bildäcksförtöjning
Höstfärger i BA
Höstfärger i BA
Riktigt regnväder i BA
Riktigt regnväder i BA
Översvämning i floden, taget i gryningsljus
Översvämning i floden, taget i gryningsljus
Vår ankarplats under tiden som ovädret drog över
Vår ankarplats under tiden som ovädret drog över
Gästflaggorna slits ganska bra av vind och sol
Gästflaggorna slits ganska bra av vind och sol

Ha det bra / Lena och Micke