2016-03-20 Argentina – San Fernando

Något möte med Presidenten för Club San Fernando blev det inte, han var inte på plats. Däremot fick vi dagen efter möta El Commodore för den nautiska delen av Club San Fernando, en mycket trevlig äldre herre som faktiskt talade en del engelska. Vi lämnade ett rimligt bud för en månads vistelse, men han kunde inte fatta beslut utan att först konsultera Presidenten. Vi fick lov komma tillbaka nästa dag klockan 1800, för besked. Väl där, dagen efter, fick vi veta att på tisdag skulle klubbledningen ha ett ekonomimöte, så först därefter kunde vi få besked. Detta var om fem dagar! Ja, vi har ju så sakta börjat lära oss att tempot är lite lägre än i Europa och framförallt än i Norden.

Väl på tisdag fick vi ett positivt besked som låg i linje med vårt bud, så nu har vi ett avtal här i Club San Fernando fram till 16 april. Klubben har visat sig vara Sydamerikas största sportklubb och har genom åren

Några av OS delegaterna

fostrat ett stort antal OS-delegater för Argentina, varav en hel del tagit medaljer.

Klubben är mycket trevlig med tre fina och prisvärda restauranger. Personalen är väldigt trevliga och hjälpsamma. Vi ligger mycket bra

Båtplatsen i Club San Fernando

med båten, med både el, vatten och taxibåt 24/7 inkluderat. Dessutom helt stormsäkert, en liten kuling märker vi inte ens av. Om ni planerar ett besök med Er båt i Buenos Aires kan vi verkligen rekommendera Club San Fernando.

Förorten San Fernando är ett mysigt samhälle som har allt och mera

Shoppinggatan i San Fernando

än man behöver. Pendeltåget in till Buenos Aires centrum tar bara 40 minuter, så det är inga problem att besöka staden bara över dagen. Tåget är något modernare än SL pendeltåg och en tur och retur kostar 12 Argentinska Pesos, d v s 7 svenska kronor. Att åka tunnelbana inne i BA kostar inte mer än 2,5 SEK, så transporter här är mer eller mindre gratis.

Vår kompis Sebastian med familj bjöd på grillat förra helgen. Vi tog detta i vår båt som har större sittbrunn. Detta blev helt perfekt, eftersom Sebastian är något av en ”grillkung” och grillade på vår

Sebastian med pannlampa, håller på att trimma in vår grill.

gasgrill av märket MAGMA. Jag har under två års tid aldrig blivit överens med denna grill, men för Sebastian var det inga problem och köttet blev helt suveränt. Grillkursen var bra, för två dagar senare grillade vi själva och resultatet blev kanonbra, så nu vet vi hemligheterna.

Köttet här är helt fantastiskt, man köper en ”Colita de Quadril” från ett ungdjur och får då en köttbit mör som oxfilé men med en mycket aromatisk och kraftigare smak än oxfilén. Dessutom till priset av 60 sek/kg. Nu är inte allt billigt här i Argentina, en chokladkaka är dubbelt så dyr som i Sverige, trots att den tillverkats här.

I fredags åkte vi in till BA city och tog in på hotell. På kvällen var vi

Lena uppklädd för fredagskväll i Buenos Aires.

bjudna av Sebastian till ett ”boksläpp”. En av Sebastians frus, Elle, bättre vänner introducerade sin nya bok i psykologi och därefter

Författarinnan presenterar sin bok.

sjöng Elle fyra låtar ackompanjerade av piano. Helt fantastiskt uppträdande, med en sådan inlevelse så att vissa nästa började gråta.

Elle släpper lös en enorm passion.

Själva introduktionen av boken var väl något svårsmält för en svensk, men efteråt berättade Sebastian och Elle att de också höll på att somna.

Efteråt åkte vi till ”Cathedral de Tango” i stadsdelen San Telmo. Ett ställe där man kan lära sig dansa tango, på ett enkelt och avslappnat

Elle med två kompisar och Micke på Catedral del Tango.
Dansgolvet i denna enorma byggnad.
Tangokursen har startat
Det argentinska "tangohjärtat" hänger i taket
Det argentinska ”tangohjärtat” hänger i taket

sätt. Ett ställe dit ”portenjos”, d v s invånare från Buenos Aires åker för att slippa turister. Själva lokalen var en helt fantastisk gammal byggnad med en enorm takhöjd. En mycket trevlig och minnesvärd kväll i musikens tecken.

Det märks nu tydligt att vi går mot höst, för vissa perioder är ganska kyliga, med nattemperaturer ner mot 15 grader, så funderingar finns på att plocka fram täckena. Efter några dagar är dock nattempen uppe igen på 23 grader och på dagen över 30. Precis när man vant sig med detta kommer helt plötsligt en vecka med kallare väder igen, så det svänger ganska mycket upp och ner beroende på vindriktning m m.

Nu ska vi närmaste tiden fortsätta att sakta utforska Buenos Aires och dess olika stadsdelar.

Lite mera bilder …..

Jens och Liza på stranden i Sacramento de Colonia
Jens, Aaron, Liza och Edvin packade och klara för avtransport till flygplatsen i Buenos Aires
Lunchgrillning i betongkärran inne på ett bygge, uppfinningsrikt.
En mycket trevlig lunchbar/restaurang i stadsdelen San Telmo
Ett gott glas argentinskt rödvin ingår till lunch "Menu del dia". Inte så dumt.
Ett gott glas argentinskt rödvin ingår till lunch ”Menu del dia”. Inte så dumt.
Middag i båten bestående av Nikkaluokta-soppa med argentinskt rödvin, gott.
Stadsdelen San Telmo.
Från BA Downtown.
Blev inspirerad på nyår av turkiska Ugur. Gick och köpte en Yamaha Classic, så nu har jag ont i fingrarna, Lena och katten  i öronen.
Blev inspirerad på nyår av turkiska Ugur. Gick och köpte en Yamaha Classic, så nu har jag ont i fingrarna, Lena och katten i öronen.

Ha det bra / Lena och Micke

2016-03-10 Argentina – Buenos Aires

Vi vet att många släktingar och vänner läser om vår segling. Det är med stor sorg som vi tagit del av att en trogen följare, Bertil lämnat jordelivet.  Vivi och Mari vi beklagar Er sorg.

Tre veckor med Lizas familj har gått fort och varit trevligt och spännande. Efter att vi mött upp på Buenos Aires International Airport, blev det taxi till färjeterminalen och vidare med färja över till Uruguay och Sacramento del Colonia, där segelbåten väntade.

Efter några dagar i  Colonia ledsnade Liza, Jens och Edvin och tog bussen till Montevideo. Kvar hos mormor och morfar blev Aaron. Stor lycka för oss att få ha ett eget barnbarn i fyra hela dagar. Allt gick jättefint, vi seglade tillbaka till favoritstället Juan Lacaze där vi tidigare legat två månader. Aaron var rädd för katter innan han kom till oss, nu efter att ha bott med Sheena i tre veckor är han botad.

Familjen Sjöström kom tillbaka med bussen till Juan Lacaze efter fyra dagar och en lyckad resa till Montevideo. Nu blev det ytterligare några dagar i Juan Lacaze med restaurangbesök på favoritrestaurangen och umgänge med holländska Susanna.

Seglade tillbaka till Colonia för ytterligare några dagar där, bl a omfattande utklarering från Uruguay för alla sex,  vi två ordinarie tripulantes, men även de fyra tillfälliga accompanates. Alltid mera eller mindre besvär vid dessa kontakter med myndigheter med nu gick det ganska friktionsfritt, ca en halv dag.

Seglade nu vidare över till Argentinas huvudstad Buenos Aires. Stor stad och mycket folk, men en trevlig atmosfär. En argentinsk kompis, Roberto, har rekommenderat oss, så vi fick en fin plats i hans klubb, YCA, Yatch Club Argentino, mitt i centrala delarna av Buenos Aires.

Inklareringen i Argentina gick fint med Imigrationen och tullen, däremot Prefecturan d v s motsvarande Kustbevakningen, påvisar klara kompetensbrister. Det är ett under att vissa ens hittar till jobbet och om de gör det är ju nästa fråga vad de gör där, nog om det.

Nu hade vi fyra intensiva dagar i Buenos Aires, med bara restaurangbesök alla dagar, så disken blev inte så stor, med andra ord fick mormor Lena lite vila. Det går inte att släppa in någon Sjöström till diskhon för då tar vattnet slut ganska fort:-) Ha Ha

Vinkade av familjen och kastade loss för att ta oss till västra förorterna till BA, San Fernando och Tigre. Båten går för djupt för att kunna gå raka vägen, ca 10 miles, så vi måste gå en omväg upp i floden Parana de Las Palmas för att sedan vända och gå små floder tillbaka ner till San Fernando, totalt en omväg på 25 miles. Vi ankrade på kvällen efter att ha kämpat i tre knop motström i några timmar på slutet av dagen. Fortsatte nästa morgon tillbaka i en liten mysig flod, med tre knop medström. Tomgång framåt gjorde vi drygt 5 knop. I pilotboken varnades för ett grunt parti, men att det var utmärkt med en ostprick. Väl där rundade vi ostpricken med god marginal. Fan vad grunt det börjar bli, 5 knop framåt, maskin back och sedan stopp i dyn. Vi fastnade rejält men med lägsta tidvatten som tur va. Efter fyra timmar började vattnet komma tillbaka och under tiden hade vi fått otaliga tips av förbipasserande att vi måste gå närmare land, tack, tack. Till slut stannade en stor mudderbåt på ett par hundra ton och bad om en tamp. Hips vips var vi flott och kunde fortsätta mot San Fernando en erfarenhet rikare. Väl framme vid Club San Fernando var det för grunt för att gå in i Marinan, så vi fick vänta ytterligare två timmar på tidvattnet, så att vi kunde segla in. Denna dag blev väldigt lång, så det var skönt när vi vid tjugotiden äntligen låg tryggt förtöja i marinan.

Vår vän Sebastian, har rekommenderat oss i denna Club, som är väldigt fin. De har genom åren fostrat ett stort antal OS medaljörer. Om fyrtio minuter ska vi träffa Presidenten för att förhandla fram ett förhoppningsvis vettigt månadspris. Mer om San Fernando senare ……

Ankar platsen i Sacramento del Colonia
Kees på den stora dagens morgon
Susanna och Kees
Födelsedagsparty
Kees samt Sarah och Jorge från Montevideo
Lite senare på födelsedagskvällen
Mera poolgrabbar
Morfar och Aaron badar
Mormor och Aaron badar lite lugnare
Aarons kompis i Juan Lacaze
Seglargrabbar
På väg in mot Buenos Aires på egen köl
Mor och dotter i YCA, med mycket jolleaktivitet