2016-01-23 Uruguay – Montevideo

Tidvatten, med stora eller små skillnader har vi nu levt med sedan vi kom till Skottland förrförra året. Det har varierat från 10 meter upp eller ner runt Storbritannien  till bara några decimeters skillnad, som t ex här i Uruguay. Det normala är dock att det är enkelt att hålla koll på när vi har lågt respektive högt vatten med hjälp av tidvattentabeller eller andra digitala hjälpmedel. Här i Rio Delaplata har vi dock fått erfara att den kraft som månen har på vattnet är

Högvatten i hamnen. Har två gånger gått över bryggan under vår tid här.
Lågvatten i hamnen. Samma brygga som på förra bilden. Har varit 40 cm lägre.

försumbar, däremot den påverkan som vinden ger måste man ta i beräkning. När det blåser från öst stiger vattnet och från väst så sjunker det. Enkelt, men att veta hur mycket? , tja det får man väl uppskatta m h t vinden. Vad händer när det blåser från norr eller syd? Ja säg det, ibland stiger det och ibland sjunker det. Jamen några decimeter hit eller dit kan väl inte spela någon roll. Nej, inte det, men grejen är att här talar vi om en amplitud på minst tre meter!  Första gången det sjönk undan i hamnen Puerto Sauce stod vi med kölen i dyn.

En dag fick vi besök av Alleny och Alberto från Linköping. De var i Juan Lacaze för att besöka släkten över jul. Alberto är född i byn, men

Alleny och Alberto från Linköping på visit i båten.

2016-01-23 Uruguay - Montevideo 010han tvingades som tioåring, tillsammans med familjen, fly i början av 70-talet och hamnade till slut i Sverige. Alltid kul med besök från hemlandet och när de dessutom lämnar över en äkta Marabou mjölkchokladkaka kan det inte bli bättre. Vi åt den några kvällar senare med andakt.

Katten har nu återhämtat sig helt och far ibland fram som en speedad galning runt på däck. Så nu ordnade vi kattvakt och åkte sedan till Montevideo i tre dagar på ”semester”. Tre timmar skön bussresa och sedan in på Montevideo bussterminal. Minst lika stort som Arlanda terminal 5 och välordnat med bagageförvaring och monitorer som visade var bussarna stod parkerade inför avgång. Tog lokalbussen till hotellet som hade ett fint läge på gränsen till ”gamla stan”. Vandrade runt i tre dagar, men såg nog bara en tiondel av staden, dock förhoppningsvis de mest sevärda delarna. Storstad med 1,5 miljoner invånare, men ändå en lugn rytm, avslappnade människor och kändes helt tryggt även på kvällstid. Vi trivdes bättre och bättre och hade kunnat stanna minst en vecka för att få se mera av staden. Vårt hotell låg i samma område som ett tjugotal tygaffärer, så vi handlade tyg till nya fenderskydd och massor av tyg som Lena ska ha för sömnad av ”harembyxor” som hon ska ha i Patagonien? Sammanfattningsvis så är Montevideo en härlig stad som vi gärna återvänder till.

Lena i Montevideo
Spektakulär byggnad i Montevideo, intill Plaza Independencia
Frukt och grönsaksleverantören i Montevideo
Typiskt hus i Montevideos stadskvarter
Ett grillhus i "gamla stan". Eldar med ved och drar fram glöden efterhand.
Ett grillhus i ”gamla stan”. Eldar med ved och drar fram glöden efterhand.
Italienska generalen Giuseppe Garibaldi, som mellan 1842 - 1848 höll samman försvaret av Montevideo
Italienska generalen Giuseppe Garibaldi, som mellan 1842 – 1848 höll samman försvaret av Montevideo
Portalen till Plaza Independencia. Huvudtorget i Montevideo
Avenida 18 de Julio, en av huvudgatorna i Montevideo
Av. 18 de Julio, 3 km lång och proppfull med små butiker

I Puerto Sauce hade allt gått bra för kattvakten och båten, så vi är nu tillbaka i den normala lunken. Nästa vecka ska vi försöka ta bussen till Sacramento de Colonia och titta på lite kultur samt se om vi senare kan gå in i hamnen där med vår båt.

Dagen efter Montevideo hade vi jättevarmt. I solen steks man ganska fort.

Ha det bra / Lena och Micke

2016-01-07 Uruguay – Puerto Sauce

God fortsättning på det nya året!

Ja då var det nytt år igen, med nya utmaningar. Förra nyår firade vi in i Arguineguin på Gran Canaria och detta nyår i Uruguay. När vi tänker tillbaka på förra nyår känns det som om det var minst två år sedan, kanske till och med lite längre. Så en slutsats blir då att ett bra sätt att förlänga livet är genom att segla runt på jorden och ständigt uppleva nya miljöer och människor.

Nu har vi legat stilla i Juan Lacaze i snart fyra veckor och tänker stanna kvar ytterligare någon månad. Vi trivs bra här, i en superlugn miljö, där det är nästan riskfritt att cykla omkring. I marinan ligger

Entre till Yacht Club
Mycket fin brygganläggning.
Snarlikt Socitetsparken i Norrtälje.
Marinans enkla och trevliga bar och restaurang
Club Nauticos poolanlägningar.

också CNPS, d v s Club Nautico Puerto Sauce,  som bl a har en fin poolanläggning. Blir man medlem i klubben är det fritt inträde till poolen. Medlemskap ett år kostar ca 800:-, men man kan köra på tre månader också för 250:- och detta inkluderar två personer. Endagsavgiften ligger på ca 50:-per person, så vi ska nog ta ett medlemskap nu när det börjar bli riktigt varmt. Marinan har också fri Wifi, så nu kan vi vara uppkopplade dygnet runt.

Avseende jul med tillhörande julfirande är det lugnt här, utan julhets. För en gammal Lulebo är det dessutom svårt att känna någon direkt julstämning i 30 graders värme. Även de infödda verkar ta det betydligt lugnare än vad vi är vana vid, vilket känns skönt. På juldagen

Holländske Kees är juldagens grillmästare.

hade vi ett grillparty från två på eftermiddagen till ca 22 på kvällen, då var all energi slut. Vi grillade många kg lamm, vilket är vanligt här, men även lite nöt och kyckling. Långt ifrån den traditionella svenska julmaten.

Dags för nyår. Vi körde en ”favorit i repris”, d v s grillparty, men nu startade vi först vid femtiden, så att vi skulle ha en ärlig chans att orka fira in det nya året. Vi var holländare, svenskar, turkar, ryssar och

Turkiska Maral dansar och Ugur spelar och sjunger.
På nyårsafton, Micke i samspråk med ryska Nick

argentinare som partade tillsammans. Våra turkiska kompisar riggade upp sin musikanläggning så att vi hade liveunderhållning av hög klass hela kvällen. Turkisk musik med tillhörande dans, men också vanliga kända covers. Rysk folkmusik och skönsjungande argentinska toner. Det var bara vi ”gamlingar” från Holland och Sverige som tyvärr inte hade något musikaliskt att bidra med. Tänkte ta mig an ”Fritiof och Carmencita” med lite ekosound, men hade faktiskt vett nog att inte ge mig på detta. Sebastian, en argentinsk trebarnsfar på segelsemester i Uruguay, visade sig vara fenomenal på att grilla kött. Han grillade ett par köttklumpar på ett kg styck, ingen marinering, ingen glace, bara lite grovsalt. Mycket låg temp under ca en timme och sedan en fantastisk smakupplevelse, mörhet som bästa oxfile’ men mycket mera smakrikt. Köttet kom från ryggregionen på kon, men mycket mera än så fattade vi aldrig. När vi kommer till Buenos Aires har Sebastian lovat att följa oss till den slaktare varifrån han köpt detta kött och se till att vi kan fylla upp frysen. Sammanfattningsvis hade vi väldigt enkla men trevliga helger, framförallt ett nyår som man inte kommer att förväxla med anda nyår.

Som svensk känner man sig lite hemma här i Juan Lacazce. Många Uruguayare som går förbi på bryggan pekar igenkännande på svenska flaggan, vilket vi inte är vana vid. Detta beror på att många från just denna by, där fackföreningsrörelsen vuxit sig stark, flydde från militärjuntans Uruguay till Sverige under 70 och 80-talet, där de fick politisk asyl. För några veckor sedan, när vi stod med våra cyklar och funderade på var vi skulle härnäst, kom en man ut från en bar och frågade om vi talade svenska. Han själv med lätt västkustdialekt. Hade bott i Göteborg i 25 år. Vi följdes till banken och där träffade vi nästa göteborgare som var hemma hos släkten över julen. Nästa dag träffar vi den tredje göteborgaren på marinabaren, han var svensk pensionär så han skulle stanna här till maj när det börjar bli varmt i Sverige. Efter ytterligare någon dag träffar vi en hel familj från Linköping som hälsade på släkten över jul. Fantastiskt med sådan koncentration av svenskar i lilla samhället med 11 800 invånare.

I Uruguay dricker nästan alla te, men inte vilket te som helst, utan mate. Det dricks ur speciella muggar, oftast gjorda i skinn och man suger upp drycken med en speciell sugsil, typ av sugrör. I muggen är det mest mateblad och bara lite varmt vatten. Detta gör att man måste fylla på varmt vatten ofta. Alltså måste man ha en termos med sig. Detta lilla ”kit” med mugg och termos bär ca varannan invånare ständigt med sig, det är helt enkelt en del av kroppen. Muggen hålls i handen och termosen kläms fast under samma arm som muggen.

Micke utrustad med mate "kit".
Micke utrustad med mate ”kit”.

Alltså finns en arm ledig för annat, typ köra motorcykel, cykla, äta glass eller annat. Det såg väldigt skojigt ut i början, men nu börjar vi vänja oss. Alla i spannet 15 till 100 års ålder kan ses med detta kit.

Våran lilla könsmogna katt Sheena, som nu börjar närma sig året, gillar byn Juan Lacaze. Hon smet iland en kväll efter några dagar i hamn och vid femtiden på morgonen var hon tillbaka i båten. Slutkörd, vilar hela dagen. Jag uppsöker en veterinär och bokar tid för sterilisering och ev abort, en vecka framåt i tiden. Katten smiter iland ytterligare några nätter, men är tillbaka på morgonkvisten. Hon ser rätt nöjd ut. Lördag eftermiddag avvek hon från sina rutiner, hon smet iland redan på eftermiddagen och på söndag morgon ingen katt. Inte bra nu när vi hade tid hos veterinären på måndag 0830. Cyklade runt och letade under söndag, men ingen katt, varken död eller levande. Ställde klockan tidigt för att i tid cykla till veterinären och meddela att det inte finns någon katt att sterilisera. Vem f-n ligger i soffan i salongen och sover, jo en trött och nöjd katt som varit på lite rajtantajtan i några dagar.

Nu är det bråttom, in i buren och iväg på cykeln. In bland de andra djuren på kliniken. Nersövd, vaknar upp, bakis, ont i sidan, tratt på huvudet. Var detta priset för några dagars frihet så tror jag att det är lugnast att vara på båten. Så kunde katten ha tänkt, men det tog inte lång tid så gick hon iland igen med tratt och ett jättesår på vänster sida. Nu känner de flesta i hamnen till katten och var hon bor, så hon kom inte så långt denna gång. Tyvärr tillstötte komplikationer efter operationen. Veterinären fick ge överdos sömnmedel för att hon skulle somna, vilket senare resulterade i aptitlöshet och utmattning

Katten med ingång för dropp i högerbenet
Trattkatt med hål i sidan tittar längtansfullt mot land.

samt nedsatt immunförsvar. Efter fem dagar var hon så ynklig att hon fick läggas in med dropp och efter lite hokus pokus mediciner började hon äta och dricka. Såret blev infekterat och efter en dryg vecka fick hon sövas igen och bli uppsprättad. Rengjord och hopsydd, massor av antibiotika. Allergisk mot någon medicin så att hon har fläckvis tappat en hel del päls och ser ganska bedrövlig ut. Nåväl, nu har det gått 18 dagar sedan ingreppet och allt ser ut att gå mot det bättre. Tacksam för detta är jag som varje morgon klockan åtta, i 16 dagar, cyklat med kattburen på styret till veterinären. Ibland har hon fått stanna över dagen och jag har hämtat på kvällen. Ibland känns det som katten och jag har varit med i en komedi, alla som bor längs vägen till veterinären hälsar och vinkar och en del kollar på klockan.

Om någon vecka när katten klarar sig själv, ska vi försöka göra några utflykter. Först en dagstur med buss till regionhuvudstaden Sacramento de Colonia och titta på kultur. Sedan en busstur med hotellnatt i huvudstaden Montevideo. Sedan i Februari blir det en tur till Buenos Aires för att möta upp Liza med familj.

Körklar Uruguay bil.
Lätt knäckt på mitten, men funkar fint.
Cykeltur på landsbygden. Kan bitvis förväxlas med Skåne eller Gotland.