2015-12-13 Uruguay – Juan Lacaze / Puerto Sauce

Efter åtta fina dagar i La Paloma seglade vi vidare västerut till Punta del Este. Där har de en stor hamn för fritidsbåtar och eftersom många välbärgade argentinare och uruguayare samlas här på sin

Beachen i Punta del Este.
Beachen i Punta del Este.
Sjöjungfrur i Punta del Este.
Sjöjungfrur i Punta del Este.

fritid kostar marinan klart över snittet och även övrigt är betydligt dyrare här. Punta del Este är för seglingsintresserade känt för att Volvo Ocean Race har haft detta som ett mål för en delsträcka. Kul att ha varit här och sett stan men det är en stor turistfälla så vi stannade inte så länge.

När det blev dags att åka vidare hade vår lilla, numera könsmogna, kisse hoppat 2,5 meter till kajen och försvunnit in i själva stenpiren som är uppbyggd av stora stenblock. Hon hade inte någon vidare lust att komma tillbaka till båten, däremot fanns det andra lustar i form av en något luggsliten hankatt som bodde i stenpiren. Efter sex timmar iland var det dags att komma fram och gå på båten igen, med smutsiga tassar, utan oskuld (troligtvis) och hungrig. Efter omsorgsfull tvätt sov katten länge. För övrigt vill inte Lena ha några kattungar så nu ska vi leta upp en veterinär senast inom tre veckor.

Seglade vidare västerut till Piriapolis, som också är en semesterort, men inte lika exploaterad som Punta del Este. Här är det betydligt mera relaxad atmosfär. De håller på att bygga ut marinan med tre helt nya bryggor och detta ska vara klart nu när sommarsäsongen börjar. Här i Piriapolis har de även varvskapacitet att lyfta upp

Kan det ha varit i denna Fritjof Andersson seglade in i Samboronbon?
Kan det ha varit i denna Fritjof Andersson seglade in i Samboronbon?

större båtar för underhållsarbeten, så detta kan vara ett alternativ för oss när vi ska ta upp framåt juni/juli.

I Uruguay måste man när man närmar sig en hamn, ropa upp Prefecturan (typ Kustbevakningen) på VHF radion och anmäla att man tänker gå in i hamnen. Väl i hamn måste man söka upp Prefecturans kontor och visa upp båtpapper, pass, m m samt att de tar kopior och avslutar med att man blir instämplad i hamnen. När man sedan ska åka vidare måste man tillbaka för utstämpling samt redogöra för vart man ämnar segla och beräknad ETA. När vi lämnade Piriapolis för att gå vidare till Puerto Sauce skrev Prefecturan ner vårt mobilnummer. Eftersom det är 120 mles, ca 24 timmars gångtid, stannade vi bakom en udde lite väster om Montevideo, där vi ankrade för natten. Fortsatte klockan sex nästa morgon, när vi hade en timme kvar till Puerto Sauce ringer det på mobilen och det var då Prefecturan i Piriapolis som undrade varför vi inte anlänt till Puerto Sauce än. Kustbevakningen har alltså bra koll på även små fritidsbåtar här i Uruguay, vilket är bra eftersom navigationsförhållandena inte alltid är de bästa. Snabbt växlande vindar och inte speciellt djupt.

Från Piriapolis till Montevideo ligger djupet på ca 17 meter. Efter Montevideo sjunker djupet till ca 7 meter och de sista fem timmarna in mot Puerto Sauce ligger djupet på 5 meter och sjunker tidvis ner som lägst till 3,7 meter. Det är en lite ovanlig upplevelse att segla på i 6-7 knops fart med bara 1,1 meter från kölen ner till botten.

Puerto Sauce är en fin liten hamn, med en brygganläggning som byggdes 2010, så nu ligger vi uppbackade mot en jättefin brygga med el och vattepost bara två meter från båten. Själva byn är

Hamnen i Puerto Sauce.
Hamnen i Puerto Sauce.

uppkallad efter sin grundare, Juan Luise Lacaze (f 1853) och har 11 800 invånare. Här finns inga turister, så man märker att de infödda noterar att vi är nykomlingar.

På varje sida om byn finns milslånga sandstränder för härliga promenader och nere i hamnen ligger en bar och restaurang, med

En strand i Juan Lacaze.
En strand i Juan Lacaze.

kall öl och god mat. Totalt är det 7-8 båtar som är bebodda. Argentina mest frekventerat men det är också några franska, en spansk, en till svensk, en holländsk och vår bryggranne från Sydafrika.

I Uruguay finns det en stor mängd äldre bilar, många från tidigt 70 tal. Opel Record, WW Santana, Ford Taunus m m, m m. Det påstås

Lena och en gammal Opel.
Lena och en gammal Opel.

bero på att nya bilar är svindyra p g a en stor lyxskatt som läggs på de nya bilarna. Därför håller man de gamla vid liv så länge det bara går.  Vi får också en känsla av att det är lite ”kult” att åka omkring i ett gammal rishög.

Gick ut på stan och käkade en sen fredagsmiddag. När vi återkom till hamnen möttes vi av en stressad nattvakt som berättade att vår katt försökt hoppa iland, ca 2,5 meter, men misslyckats och hamnat i vattnet. Full uppståndelse, katten simmar iväg utåt, men denna dag låg vi med aktern utåt så katten simmade de 15 meter från för till akter bara för att kunna kliva upp där bak på badbryggan. Detta såg inte åskådarna i mörkret, så vakten trodde nog att katten hade drunknat. Men inte det, katten satt nere i båten och försökte slicka sig torr och hon ”pratade” på en hel del när vi kom ombord. Det är nu tredje gången hon trillar i vattnet på åtta månader.

Det märks ganska tydligt nu att sommaren är på gång. Vädret har de senaste dagarna växlat över till 50 % luftfuktighet, inga moln och en temperatur på över 30 grader. Det är också fascinerande att ligga i helt sött vatten. Smakar man på vattnet så känns det inte det minsta salt.

Solnedgång i hamnen.
Solnedgång i hamnen.
Blåsig dag i La Paloma
Blåsig dag i La Paloma
Lena för första gången uppe i masten.
Lena för första gången uppe i masten.
Lena kör MC så hatten blåste av.
Lena kör MC så hatten blåste av.
Papegojan Sture från Barcelona har släkt i Uruguay
Papegojan Sture från Barcelona har släkt i Uruguay
Surfstrand i La Paloma
Surfstrand i La Paloma
Mystiska vattenfyllda ägg som påstås vara snäckägg. Miljontals på stranden i La Paloma.
Mystiska vattenfyllda ägg som påstås vara snäckägg. Miljontals på stranden i La Paloma.
Katten lindar in sig när det gungar. Hon har ingen respekt för elvincharna.
Katten lindar in sig när det gungar. Hon har ingen respekt för elvincharna.
Korvvagnen i Juan Lacaze
Korvvagnen i Juan Lacaze

 

Ha det bra /Lena och Micke