2015-09-25 Åter Brasilien – Rio de Janeiro

Väl i Sverige hade Lena bestämt att vi skulle först av allt skulle bo några dagar hos barnbarnen, vilket kändes helt naturligt ända till jag fick veta att Liza och Jens var rejält hostiga med tillhörande halsont. Att få Lena till att åka till Norrtälje gick inte, så vi intalade oss att de nog hade smittat klart eftersom de varit sjuka ett tag. Kul att få

Lena snusar på Edvin
Aaron i högform
Lena och Edvin på gott hunör

träffa Aaron som hunnit bli 2 år och 8 månader och pratade för fullt. Ännu roligare var det att få träffa den sprillans nya Edvin, bara 5 månader gammal och jättesnäll.

Dagarna rullade på med läkarbesök, tandläkare, tandhygenist, bankbesök, verkstäder, båttillbehörsbutiker, Biltema, Clas Olsson, Kjell o Co, Siba, ett antal luncher och middagar med kompisar mm mm. Vi har hunnit med ett antal nätter i Norrtälje och en helg ute i Finnala på Björkö.

Liza med Aaron och Jens med Edvin samt lite mera släkt i bakgrunden

Det har varit jättetrevligt att besöka släkt och vänner i Sverige och tre veckor har gått väldigt fort. Lena blev rejält sjuk efter ca 10 dagar och jag någon dag före återresan. Jag nådde sjukdomstoppen efter någon dag i Rio. Ont i halsen så att det knappt gick att dricka och feber, inte så kul när det är 36 grader i skuggan. Intressant att notera är att vi tidigare inte varit sjuka något under de 15 månader vi hittills hunnit segla.

Liza skjutsade oss till Arlanda så att Aaron verkligen skulle se att vi flög iväg. Lite jobbigt att lämna främst barnbarnen, när man inte vet riktigt hur lång tid det tar innan vi kan ses igen.

Flygningen flöt på bra med två byten, Köpenhamn och Frankfurt, för att kl 0455 brasiliansk tid landa i Rio. Taxi till Rio Yacht Club och båttaxi ut till den väntande Fortune Light. Det var med stor lättnad som vi kunde konstatera att allt var i sin ordning. Lastade upp 48 kg bagage på båten som bara blir tyngre och tyngre. Vi hade bara 14 kg när vi åkte från båten.

På flygplatsen i Rio saknades vår nya VHF antenn som skickats som specialbagage. Efter kontroll med ”avdelningen för saknat bagage”, konstaterades att antennen var i Paris, men skullekomma på eftermiddagen med Air France och därefter levereras till Rio Yacht Club. Två dagar senare väntar vi fortfarande, men de har dock ringt från flygplatsen och meddelat att den ska komma idag vid 13 eller 14 tiden, så vi får väl se hur det blir med det.

Nu ska vi försöka få båten segelklar och bunkrad så att vi klarar oss någon månad. Lär nog ta 4-5 dagar, sedan går vi västerut mot Ihla Grande och den skärgård på 360 öar som finns där.

En månad före Sverigeresan dök jag totalt i två timmar och skrapade botten, köl och propeller helt ren från snäckor. Nu två månader senare är det en enorm beväxning som på sina ställen är 4 cm tjock med snäckor och dyligt. Har nu hyrt en farbror som skrapar hela botten. Han har en liten aluminium båt med en fast monterad dyk kompressor som står och puttrar och från den en lång slang till regulatorn. Ett schyst sätt att tjäna sina pengar, speciellt om man gillar att bada. Det är nu två timmar sedan han dök ner och hittills har han inte varit upp på ytan.

Copacabana stadsdel med tillhörande strand
Cykelbana i Rio - som en svensk mindre bilväg
Cykelbana i Rio – som en svensk mindre bilväg
Lena fyller år, firas med gemensamt restaurangbesök
Nya solskyddet till jollen, sytt av North Sails i Rio. Pris totalt 1320 SEK
Linbanan upp till "Sockertoppen"
Linbanan upp till ”Sockertoppen”
AIS bild från "bay of Rio". De flesta ligger dock för ankar.
AIS bild från ”bay of Rio”. De flesta ligger dock för ankar.

Ha det bra / Lena och Micke

2015-09-05 Sverige – Solna

Ytterligare en vecka i Rio med långa promenader och en dag plockade vi iland våra cyklar som vi inte använt sedan Las Palmas. Trampade ivrigt iväg efter fina cykelvägar. Turen gick längs de mest kända stränderna i centrala Rio, Copacabana, Ipanema, Leblon och Flamenco. Otränad rumpa och 45 km utan större raster, medförde viss ömhet i den bakre regionen nästa dag.  Cyklarna åkte ner i båten igen.

Seglade djupare in i ”Bay of Rio”, ca 12 NM till Ihla Paqueta, en mysig liten ö utan biltrafik. Det snabbaste fordonen var cyklar med batteristöttad elmotor. Man kunde inte tro att man var mitt i en mångmiljonstad vid besöket av denna ö. Det var en oerhört lugn och fridfullt miljö, som var väl värd resan.

Efter en knapp veckas utflykt var vi nu åter i Rio. Nu gällde förberedelser för att kunna lämna båten i tre veckor. Började med att lägga oss på den hyrda bojen i Rio Yacht Club, sedan gällde att rensa bort allt löst från utsidan av båten och packa detta på insidan. Tog ner svenska flaggan och destinationsflaggan så att båten ska se mera brasiliansk ut. Avslutade med att lämna katten till veterinären, där hon blev upphämtad av föreståndaren till ett katt hotell. Om allt klaffar ska vi hämta henne 23/9 kl 1200 hos veterinären.

Resan till Sverige gick utan problem och vi blev hämtade på Arlanda. Nu ska vi ha nästan tre veckors härlig samvaro med barn, barnbarn, föräldrar och kamrater innan det är dags att vända tillbaka till vårt flytande hem. Det känns sisådär att lämna båten i Rio och vi hoppas verkligen att allt går bra med detta.

Soluppgång över Rio
Vy över vår ankarplats i Rio utanför Urca, med Sockertoppen alldeles ovanför
Dessa små apor är det gott om i Brasilien. Denna mitt i Rio.
Papegojor som äter alldeles vid vår picnic filt
Många brasilianare motionerar på söndagar och det finns många stilar
Plan på väg att landa på lokala flygplatsen i Rio
Båten inbackad mot brygga, med landgång nerfälld.
Katten spanar in möjligheten att gå iland för första gången