2014-12-29 På väg mot södra Gran Canaria

Då har det hänt. Efter 26 dagar liggande vid brygga i Las Palmas hamn bär det nu av mot Arguineguin på södra Gran Canaria.  Vi hade lite otur som råkade komma detta år till Kanarieöara, man har nämligen från och med 2014 infört någon jädra skatt på segelbåtar över 12 meter. Skatten betalas i paket om 30 dagar åt gången och idag den 29/12 gick våran andra skatteperiod ut, så därför lämnar vi hamnen och sparar därmed 1300 SEK. Det kändes surt att betala detta bara för att ligga kvar till 5/1 då vi planerar för att segla söderut mot Kap Verde.

Vi har haft en trevlig period i Las Palmas hamn, med mycket småpyssel med båten, trevligt julfirande och umgänge med vänner.

Har bl a bytt högtryckspumpen till vattenverket. Garantifel som tur var, enligt tillverkaren ska inte detta fel uppstå och på frågan om vi skulle köpa en reservpump att ta med blev svaret nej. Så nu hoppas vi att maskinen ska fungera i fortsättningen. Vi har också bytt ett trasigt vantstag, klätt in spridarna med nötskydd inför kommande längre

Riggpyssel

seglingar samt förberett en 200 meter 18 mm lina som nödbroms vid hårt väder.

200 meter tamp á 48 kg

Vi har också svetsat ett rostfritt galler som alternativ till övre nedgångsluckan, så nu kan vi låsa båten men ändå ha bra ventilation.

Ventilationsgaller

Vi kan också låsa in oss själva om detta skulle bli nödvändigt.

Dan före julafton tyckte några tjuvjävlar att de behövde våra cyklar, så de klippte låsen och skickade fem cyklar över staketet ut från den inhägnade marinan.  Våra cyklar var från Polen, tunga som sjutton och lätt rostiga, så det är väl bara att gratulera nya ägarna. Värre var det med vår holländske vän Jordi och hans flickvän Amanda, som köpt sina cyklar två dagar tidigare och nu återigen stod utan cyklar. Så var det med det, inget annat att göra än att ta bussen till stora affären och köpa nya cyklar. Personalen på affären tittade konstigt på Jordi som nu kommer in och köper ytterligare fyra cyklar. Vi lämnade bara en cykel kvar på lagret.

Julaftonsmåltid inmundigades i vår sittbrunn tillsammans med Olle Snäll. Det blev ett enkelt julbord med sill, lax, ägghalvor med räkor,

Blått julljus i sittbrunnen
Lena på julafton

skinka, mimosasallad och som avslutning en Jansons frestelse. Avslutade sedan julafton i Tango med lite vitt vin.

Juldagen cyklade vi runt i Las Palmas med en skön sommarvärme och strålande sol. På badstranden längs Las Canteras låg det mängder med folk och solade och på strandpromenaden verkade varenda LasPalmas-bo befinna sig. Det var en riktig folkfest.

Olles sambo Inger bjöd på riktigt svenskt julbord som hon burit med sig i väskan under resan från Sverige. Hon hade inte lämnat något åt slumpen, det fanns allt från glögg, köttbullar och prinskorvar, lax och sillsallad till Herrgårdsbrännvin.

Nu är planen att ankra i Arguineguin, fira nyår, förbereda båten, hyra bil och åka till Playa Ingles för att göra sista bunkringen inför segling ner mot Kap Verde som planeras starta 5/1.

Ha det bra / Lena och Micke

2014-12-13 Las Palmas

Gjorde en heldag i bil runt hela och tvärs över Gran Canaria. Uppe på berget i byn Tejeda återvände vi till restaurang som vi besökte förra bilturen för någon månad sedan. Restaurangen bjöd på enormt goda revbensspjäll med canariopotatis första besöket, så det blev en favorit i repris, med bra resultat även denna gång. Killen som äger stället pratar bra svenska efter att ha tillbringat några år i Sverige. Han är oerhört vänlig och ödmjuk. När vi skulle åka gav han en Rioja gran reserva 2006 som gåva till Lena. Det visade sig också att

Antonio i Sällskapsresan tillsammans med Lasse Åberg

Antonio, som han heter, spelade hotellreceptionisten i Lasse Åbergs Sällskapsresan. Han och Lasse Å är goda vänner även idag, snart 40 år efter inspelningen.

Vi åkte på en del slingriga vägar, smala och med riktiga ”hårnålar”. Helt

Slingriga vägar på Gran Canaria

plötsligt kör vi förbi ca 15 grabbar med longboards och integralhjälmar, på väg att vandra uppför. Vi hade inte tid att stanna och se dessa lirare på väg ner, men det måste varit en speciell syn.

Longboard lirare ala Kamikatze

Det börjar nu bli kallare i Las Palmas, vi har vissa nätter bara 16 grader och dagarna bara drygt 20.

"Gamlingarna" håller på att frysa ihjäl i Las Palmas
”Gamlingarna” håller på att frysa ihjäl i Las Palmas

Vi är nu åter ensamma efter att ha haft sällskap under totalt ca en månad. Dagarna rulla på och vi jobbar en del med båten och förbereder oss för att korsa Atlanten under januari.

Ha det bra / Lena och Micke

2014-12-05 Santa Cruz Teneriffa – Las Palmas

Efter några svaj nätter utanför Los Cristianos, gick vi in i hamnen i Las Galletas. Vi hyrde en bil och hämtade Egil och Margith på Teneriffas norra flygplats.

Under torsdagen börja det komma lite vind som sedan ökade kraftfullt så under fredagen och lördagen hade vi i bland upp till 22 m/s i byarna. Det kändes faktiskt ganska skönt att vara fast i en brygga. Även om vi i bland undrade om anläggningen skulle hålla i hop. Våra vänner i Tango och Ritme seglade på torsdagen 15 distans norrut. När vi på fredag pratade med dom, så blåste det bara 3 sek där dom låg i skydd av Teides 3800 meter höga gestalt. Men dom fick sedan mycket kraftig vind på sig med bl a en tromb som gick rätt över Tango. Stefan och Annikas jolle på över 100 kg flög först rakt upp, snodde runt och landade upp och ner. Enorma krafter som uppstår i vinden.

På söndagen seglade vi vidare mot Teneriffas huvudstad Santa Cruz.  1 advent bjöd Tango på glögg  som de haft med sig från Sverige, gott. Staden Santa Cruz är trevlig med mycket gågator och små affärer.

Lämnade Teneriffa på onsdag morgon för en härlig halvvindssegling över till Las Palmas. Vinden låg på mellan 6 – 9 m/s så vi höll god fart alla de 50 NM. Checkade in i Las Palmas hamn och blev anvisade plats på brygga 17, den plats som vi nu ska ligga på under närmaste månaden.

Förutom att fira jul och nyår ska båten förberedas för nästa etapp över till Brasilien. Det är en hel del småfix som skulle ha gjorts redan innan vi lämnade Östersjön, men tiden räcker inte alltid till eftersom det är så mycket annat än båtfixet som ska hinnas med. Idag ska vi till IKEA och sedan till ett enormt köpcentrum. Imorgon ska vi köra bil längs kusten ner till Puerto Rico och sedan tillbaka tvärs över öns höga berg och slingrande vägar.