2014-11-25 La Gomera – Teneriffa

Det har under senaste månaden strulat en hel del med internetuppkopplingen, så vi har skrivit de två senaste inläggen på mobiltelefonen och därmed inte kunnat få ut några bilder. Nu verkar vi ha hittat felet, minnet var överfullt på telefonen och då funkade inte internetdelningen.

Aaron, Liza och Jens kom till Las Palmas, vi gjorde några dagar där för att sedan ta en nattsegling över mot Teneriffa och direkt vidare till ön La Gomera. Där fick vi några dagar fint väder, men sedan kom tyvärr ett lågtryck med en hel del regn. Vi hyrde bil en dag och åkte runt i stort sett hela ön, som har en väldigt fin natur med bergsterräng  och mitt på öns högland ett naturreservat med en typ av regnskog. Aaron och co tog färjan från La Gomera till Teneriffa, bussresa över ön till Santa Cruz, färja till Gran Canarias västsida och sedan buss till Las Palmas. Fick ta en natt på hotell för att hinna med morgonflyget mot Stockholm.

Vi seglade över till Teneriffas södra delar, i en härlig slör. Mellan La Gomera och södra Teneriffa är det en häftig vindaccelerationszon, som gav oss en medelvind på ca 14 m/s. Lena säger att det är de största vågor hon varit ute i. Jag handstyrde och hann inte titta bakåt så jag kunde inte bedöma storleken. Vi kom till Las Galletas och något dygn senare Los Christianos och Las Americas. De två sista är enorma turistställen med massvis med skandinaver, men också därmed hård konkurrens om kunderna och således bra priser på vissa barer och restauranger. Det gillas av våran ”långseglarbudget”.

Imorgon kommer Margith och Egil på en tvåveckorsvisit. De flyger till Teneriffa och åter från Gran Canaria, så vi hoppas att de ska slippa ta färjan från Teneriffa. Det varslas ganska hård vind framåt helgen, så planen framåt är just nu ganska flexibel. Målet är dock att ca den 4/12 checka in i Las Palmas hamn för en månad framåt.

Lägger med lite bilder från tidigare äventyr.

Ha det bra / Lena och Micke

Natur på La Gomera
Mera natur på La Gomera
Härliga bergsformationer på La Gomera
Aaron har hittat en egen sittplats
Aaron och morfar leker
Teides snöklädda topp på 30 nm avstånd

2014-11-09 Las Palmas

Har under en vecka seglat på södra delen av Gran Canaria. Besökt ”norska” Arguineguin, sedan Puerto Rico och avslutningsvis Puerto Mogan. Alla dessa har sin typ av charm, men klassas som tydliga turistfällor. Träffade lite seglande norrmän och holländare som vi senast såg i Scottland, så seglarvärlen är liten. Låg vid brygga i Puerto Rico och granne var då en norsk stålbåt, Villvind, som Hans Ulvebring i Norrtälje har svetsat ihop under början på 2000-talet. Sonen Tom med Amanda har åkt med under gångna veckan och de har tillbringat mycket tid på stranden med sol och bad. Hyrde bil några dagar och passade på att storhandla samt gjorde en heldagstur upp på högre höjder mitt på ön. Naturen är storslagen och vägarna snirkliga. Lämnade av Tom och Amanda på flygplatsen samtidigt som vi hämtade upp ”Tangos” kompisar Micke och Susanne. Tango tog kurs mot Teneriffa och vi medsols runt Gran Canaria med kurs Las Palmas. Det slutade med att båda vände och gick tillbaka till Puerto Mogan. Vi hade rak motvind med upp till 18 m/s, som vi kämpade mot 15 NM innan vi vände, så det blev totalt 30 bortkastade distans. Nästa dag gick det bättre och vi ankrade i Las Palmas på eftermiddagen. Har stigit upp före sex två morgnar och tagit långa stadspromenader. Skönt att få röra på benen, det har inte blivit så mycket av det tidigare. Hösten börjar också närma sig. Senaste dagarna har tempen sjunkit något, till ca 25 dag och ca 20 natt, men det är alltjämnt 24 i vattnet, så även en badkruka törs hoppa i. Imorgon startar återigen den stora jakten på våra saknade postpaket. Sedan kommer några dagars båtunderhåll och på torsdagkväll kommer Aaron, Liza och Jens på en tiodagarsvisit. Om vädret tillåter tänkte vi då segla till La Gomera. Ha det bra / Lena och Micke   .