2014-09-28 Portimao – Portugal

Det var skönt att äntligen lämna Cascais. Men vi hade underbara dagar där och vi tackar ödmjukast Kjelle och Camilla för all hjälp vi fick, Kram på er. Det finns alltid en plats för er, om ni kommer och hälsar på.

Vi seglade i snabb fart ner till Sines där vi tog en ankar natt, för att på morgonen den 23/9 gå in och lägga oss vid bryggan. Vi hade jätte mycket att uträtta. Dom nya solcellerna skulle monteras. Ett inte helt lätt projekt, så herr Bergström var lite grinig. Men allt gick jätte bra. Så nu fyller vi på våran batteri bank utan problem. Vi tvättade även en mängd tvätt både åt Fortune Light och Tango. Den 24/9 gick vi på eftermiddagen ut och la oss på ankaret igen. Vi tog gummi båtarna in till land och kollade på staden. Mysig liten stad tyckte vi. Men på morgonen lättade vi och satte kurs mot Lagos. Vi tog en natt hamn i Cabo Viacente, för att sticka in till Lagos den 26 på morgonen.

Grottor utanför Lagos
Som en liten skärgård
Tunnlar att åka genom

Vi har adopterat en holländs pojke som heter Jordi (eller om det är han som adobterat oss?) Han är 34 år och seglar en Bavaria 38 med namnet Ritme. Han är just nu ensam seglare, men hans flickvän ska

Holländske Jordi på väg upp i masten
Reparationsarbete pågår

komma till Kanarieöarna.

Lagos ankar plats var inget vidare. vi hade mycket stor dyning från Atlanten. Det gick knappt att leva i båten allt bara for omkring. Men när Stefan och Micke la ut en liten blyplätt från aktern lugna det ner sig. Vi tog gummi båtarna in till Lagos och gick bara omkring och strosade. Hittade ett mycket billigt lunch ställe för 5 euro, där vi åt en fantastiskt god bläckfisk. En sak är då säker,  gå hellre en liten bit utan för turist stråken  och ät där dom lokala människorna äter, det är då man hittar guldkornen. När vi kom ner från staden och såg hur våra båtar fullkomligt dök upp och ner i vattnet, beslutade vi oss om att ta oss in till Portimao. Här ligger vi nu hur lugnt och tryggt som helst.

Många av våra ankar platser är ju utanför ett samhälle och ofta innanför en pir. Det är mycket fiske båtar som beger sig ut mitt i natten, och dom fullkomligt skiter i dom båtar som ligger ankrade. Så

Mickes Piri piri, basilika och gräslöksodling
Nya Johnson 15 hk

vi är ganska vana vid det här laget att vakna upp i svallvågor från fiske båtarna. Vad vi också snart fullkomligt skiter i, är all jäkla fiske flagg , omärkta dunkar och skit som ligger i havet. Så nu har jag bildat en klubb som heter ”Våga hata fiskebåtar och fiskpinnar”. Jag vet inte om jag har några medlemmar, jag tror Jordi är med i min klubb.

Nå väl. I dag ska vi bunkra båten så vi över lever i många dygn. För i morgon lättar vi på våra ankare och går mot Kanarieöarna. Vi räknar men en över fart på ca: 4 dagar. Blå Ellinor och Mareventus är ju redan där och våran Olle med Elma kommer vi snart att få träffa. Barn och föräldrar kommer att hälsa på oss. Det känns riktigt bra att vi kommit så här långt och vi har fått se och uppleva så otroligt mycket och om några dagar så har vi förhoppningsvis kommit så mycket längre och ny äventyr väntar.

Så Fortune Light,  Lets Tango of Sweden och Ritme seglar i morgon mot Graciosa, en sträcka på cirkus 530 distans. Graciosa är ett

Fin delfin
Älskar när dekommer
Delfiner under stäven

naturreservat och förmodligen kommer täckningen där att vara dålig. Så om ni inte hör i från oss på ett tag, så ska ni veta att vi förmodligen har det bra.

Kram på Er Micke och Lena

2014-09-19 Lissabon – Cascais

Gick för motor upp i Rio Tejo med kurs mot Doca Alcantara i Lissabon. Passerade under den 70 meter höga bron som påminner starkt om Golden Gate bron, vilket är ganska naturligt eftersom de har samma konstruktör.

Lisboas "Golden gate"
Lisboas ”Golden gate”

Efter att vi förtöjt båten och checkat in, kopplat el, fyllt vatten, snackat med gamla bekanta norrmän som vi träffat i Skottland, var det nästan mörkt ute. Tiden går fort när man har trevligt! Vi tog sedan en kvällspromenad upp i Lissabons kvarter nära hamnen. Kan ungefär likställas med en promenad på Östermalm, d v s inte allt för mycket kvällsliv, men en och annan bar eller restaurang. Vi hade ätit rejäl lunch under dagen så vi letade efter något litet att stoppa i oss som middag. Hittade ett litet ställe med tre bord och en skyllt som vi tolkade som ”dagens middag bestående av brasiliansk mat”. Efter ett tags funderande kommer ägaren, en ca 70 årig herre ut och inviterar oss. Vi slog oss ner och beställde den brasilianska maten och husets vin. Efter en stund kommer vinet och en rejäl hel ost. Vi har lärt oss den hårda vägen att här i Portugal bjuds inte på något före maten utan allt som ställs fram som typ tapas kommer på notan om du ätit av detta. Gubben visste  vad han gjorde, osten luktade så fint att vi inte kunde låta den ligga, utan hips vips var en 15 cm ost uppäten. In kommer mera tapas i form av supergod rökt och kryddad fläskfilé skuren i tunna skivor. Vi var de enda gästerna så vi fick full uppmärksamhet. Varmrätten anländer i typ lerkrus och består av en gryta med som vi tror är oxsvans och svarta bönor med ris till. Flera olika kryddskålar och sedan skulle man pressa lite apelsin ovanpå. Låter inte så upphetsande, men det var jättegott, vi åt upp allt och det var inte lite.  Efterrätt? Nej tack, det är bra nu, vi kan ta in notan istället. Med notan kom små muggar med 60% dryck. Vi betalade och då hips vips kommer den snälla ägaren in med chesecake och rejäla brandys. Han bjöd på detta och även påfyllning av brandy. Helt otrolig gästfrihet och supergott. Notan var dessutom låg. Hittills en av de finare upplevelserna under vår resa, framförallt eftersom den kom spontant under en vanlig kvällspromenad. Vi behövde ingen frukost nästa morgon.

Nästa dag blev det taxi till US ambassad för att ordna visum. Det var samma struktur på denna ambassad som den i Stockholm. Mycket staket och rigorösa säkerhetsarrangemang. Datumet var ju 11/9 så det stod poliser med automatvapen i buskarna runt entré. Vi åkte sedan till Sveriges ambassad för att ordna några saker. Där var det bara att ta hissen upp och gå rakt in på det lilla kontoret.

Halv sju nästa morgon hämtade taxin upp Lena och Annika för åktur till flygplatsen. Jaha, nu är vi själva i fem dagar, vad hitta på då i Lissabon? Dyr marina, alltså går vi tillbaka till Cascais och ankrar. En

Tango på väg uppåt
Tango bakom krönet
Tango i lång utförsbacke

härlig resa ut ur Rio Tejo där vi mötte rejäla Atlantenvågor i mynningen. 43-fotaren s/y Tango såg tidvis ut som en leksaksbåt.

Nästa dag blev vi skjutsade i vänliga Blombergs jättemercedes till ett enormt lager för rostfritt stål. Jag skulle bl a ha RF balkar för att fästa  våra ny solpaneler. Fantastiskt billigt med 43 EURO för ett 6 meters rör med dimension 50×25 mm.

Sedan under natten kom ovädret som vi väntat på ett tag. Vi var iland och när klockan var kring 1 ropade vår holländska vän Jordy upp på vår portabla VHF och meddelade ”grabbar, det är nog dax att komma ner nu”. Klockan 2 åkte vi ut i dingen för att konstatera att Tangos badbrygga hängde i konstig vinkel. Vajrarna som håller denna i horisontalt läge var avslitna. Enorma krafter i vågorna. Stefan var nu tvungen att borda från sidan. Kommer aldrig att gå tänkte jag och erbjöd husrum. Det visade sig enkelt att borda, jag körde bara fram mot Tangos sida och när relingen var i höjd med dingen passade Stefan på att kliva på. Sekunden senare var jag tre meter längre ner med dingen. Allt är bara en fråga om rätt timing, sedan underlättar det om man är nykter. Jag fick köra samma trick fast helt själv, d v s passa på att kliva över på badbryggan när den passerade på väg uppåt. Det blev inget sova den natten eller nästa förmiddag. Det var tidvis ganska tufft. Jag hade aldrig varit sjösjuk, men nu har jag det, från och till var jag ganska apatisk. Avlastningstampen till ankarkättingen, en 18 mm treslagen slets av och vår nya ankarkrok och gummiryckdämpare gick i havet. För övrigt klarade vi oss utan större skador.

Efter ett dygn hade vinden vridit mera på SV och dyningen minskade till normal. Därmed återgick vi till normalt ungkarlsliv. Onsdagkväll kom Lena och Annika tillbaka och det kändes bra.

Tog tåget in till Lissabon för att hämta våra visum. Det känns fint, nu har vi möjlighet att åka in och ut i USA när som helst under de kommande 10 åren.

Igår satt vi ner och planerade lite framåt. Vi beslutade preliminärt att hoppa över Madeira och istället fortsätta i sakta mak ner längs        Portugals kust mot Lagos. Om vi sedan får bra vindar mot Canarias går vi därifrån annars går vi sakta in längs Algarve kusten mot spanska gränsen och när vindarna bär mot Canarias drar vi.

Nä, nu får det vara bra för denna gång. Om 30 minuter ska jag provköra en begagnad 15 hk 2-takts snurra på vår jolle. 4 hk är för lite, jag är less på att jämt vara sist. De flesta polare har 15-20 hk och kör runt i åttor.

Svart färg slut, målar kölen blå med en slatt från kompis
Utsikt längs playan i Nazaré
Stålis, vi saknar Er. Finsk 33:a i Cascais
Micke konstruerar solskudd till dingen

Ha det bra/ Lena och Micke

2014-09-09 Cascais – Portugal

Nu ligger vi ankrade i Cascais som ligger 2 mil utanför Lissabon. Cascais är en ganska stor stad med ca 70.000 innevånare och kan väl likställas med Djursholm. Vi har legat här i 3 nätter och i morgon går vi in till Lissabon. I Lissabon ska vi uppsöka Svenska ambasaden och rösta, samt försöka ordna med extra pass. Ja, sen ska vi ju då på förhöret på Amrikanska ambasaden inför våra ansökningar om B1/B2 visum till US.

S/Y Tango, Stefan och Annika har goda vänner som bor här i Cascais i en helt underbar lägenhet. Så i går fick vi möjligheten att med deras hjälp och bil bli skjutsade till ett gigantiskt byggvaruhus, motsvarande Bauhaus, för lite inköp. Vi hittade en liten behändig avfuktare, och det behövs kan jag lova. Det blir väldigt fuktigt i båten på nätterna. Vi har kört den i förpiken nu på förmiddagen. När vi satte i gång den var fuktigheten 95% efter 2 timmar 55%. Efter ”Bauhaus” blev vi körda till Ikea. Där vi köpte det gamla vanliga typ servetter en skärbräda och nya toaborstar, samt 72 kvm!! myggnät. Sedan skulle det handlas kaviar och andra härliga svenska delikatesser. Glöm det 190 g Kalles kostade 4 EURO. Några hårdbrödskivor gick på 3 EURO. Nä, sa vi, så desperata är vi inte. Men några varmkorvar slank ner.

På fredag ska jag åka hem till sverige har fått tid hos läkaren på måndag. Nu vill jag ha medicin så jag klarar mig ett bra tag.  Det ska bli helt underbart att få träffa barnen, men framför allt Aaron. Ja, sen är det en hel del som ska handlas också. Micke har beställt 4 kg lakris pingviner. Ja, så kommer det väl att slinka med en och annan kaviar tub också. Något ska köpas på Kjell och compani, något annat på Jula.

Nu är kl 12:30 här i Portugal vi ligger en timme efter Sverige. Vi ska åka i land och handla tonfisk som ska grillas i kväll. Och vi har det hur bra som helst.

HA DET/ LENA OCH MICKE

2014-09-04 Nazaré – Portugal

Gick vidare till Aviero, ankrade vid en fin sandstrand innanför de stora pirarna som finns vid varje samhälle längs Atlantkusten. Det låg två andra båtar där så det kändes helt ok. Efter några timmars ankring kommer ”hamnpolisen” och påtalar att här råder ankringsförbud och att vi är tvingade in i marinan för natthamn (42 EURO) alternativt fortsätta på havet längs kusten till nästa hamn 30 NM söderut. Detta känns inte helt komfortabelt när man bara ska övernatta och dessutom ser att ”hamnpolisen” ligger förtöjda närmast hamnkontoret. Alltså blev Aviero en plump i vårt protokoll.

Gick vidare nästa dag ner till Nazaré för att lyfta våra båtar. Trots intensiv mejl- och tfnkontakt flera veckor i förväg hade de bara stöttor till en båt i taget. Vi har nu tagit upp båt efter båt och hjälpts åt med bottenmålning m m. Allt har tagit fyra dagar för tre båtar och det mesta har gått ganska bra.

Imorgon går vi vidare söderut med kurs mot Lissabon. Dit har vi beställt massor av båtprylar, bl a har vi beställt fem nya solceller och en större regulator. När detta är på plats har vi 550 watt totalt. Vi ska också ordna B1/B2 visum för USA på US ambassaden i Lissabon och har bokat tid för intervju 11/9.

Under tiden som våra visumansökningar behandlas kommer Lena att flyga hem till Stockholm några dagar för att hälsa på barn och barnbarn samt hämta ner lite prylar.