2014-08-28 Porto – Portugal

Har seglat sakta söderut över gränsen till Portugal. Har legat i marina fyra dagar i Varzim. En mysig liten by/stad som har stora mängder portugisiska semestersolare. Vi blev kvar några dagar extra i Varzim  p g a rejäl dimma som lättade först fram på eftermiddagen.

Solnedgång i Baiona

Lämnade Varzim för en kortare segling ner till staden Porto. Porto är Portugals näst största stad med 1,4 milj invånare i regionen och ca 250 tusen i själva staden. Fin stad med många backar och trappor

Spårvagn i Porto

samt en hel del kulturella sevärdheter.

Torget i Porto

Vi noterar att Portugal i vissa avseenden känns som att komma till Spanien för 30 år sedan. T ex står gamla gummor och handtvättar i stora betongbassänger och när man går in i äldre bostadskvarter finns det lokala små mataffärer var 100 meter. Det ryms bara tre kunder samtidigt i butiken och man talar om för expediten vad som önskas. Vi köpte idag sex ägg i plastpåse och när vi kom till båten och skulle stoppa dessa i en gammal äggförpackning gick inte locket att stänga p g a äggens storlek. Vi konstaterade att de motsvarade frukostägg ala XXL.

Portugisisk kall öl, smaklös men lättdrucken

Lämnar Porto för segling ca 30 NM ner till Aviero, där vi ankrar några dagar. Fortsätter sedan ner till staden Nazaré där vi har beställt upptagning första veckan i september. Tvätta och måla botten, byta zinkanoder, montera ett scop över vattenintaget till watermakern och polera skrovsidorna står på agendan

2014-08-22 Mera Vigo

Det fina med det här livet är ju att man bestämmer själv över dagen. I går var planen att i dag gå till Povoa de Varzim i Portugal, en etapp på ca: 50 nautiska mil. Men då dimma åter igen rullar in över våran ankar plats var beslutet lätt att fatta. Vi går till Bayona i stället. En tur på ca: 8 nautiska mil. Lättja kanske,  men väldigt skönt att kunna göra som man vill.

I går hängde dimman över oss större delen av dagen. Men lagom till födelsedagsfika kom solen fram.

Sedan  överraskade Åsa mig med en super middag. Den bestod av skaldjurstoast, oxfilé med potatisgratäng och avslutades med en  Värmlandstårta. Vi firade också att vi varit gifta i 25 år. Så det blev en super dag.

Nu åker snart ankarna upp och vi lämnar denna mycket fina vik som vi varit i längre än  vad som varit planerat. Och om ett par timmar ligger vi i en ny fin vik. Det finns ju fina cd skivor att köpa med vågskvalp och liknande, som man kan lyssna på om man har svårt att somna eller känner sig stressad. Jag lovar er,  här har vi ett underbart vågskvalp mot stranden dygnet runt. Och det är mycket rogivande.

Nedan kommer det lite blandade bilder.

P.s Jag vill passa på att tacka Janne i Vasa hamnen för dom extra tallrikarna vi fick. Dom har kommit väl till pass. D.s

Blå Ellinor i liten Atlanten dyning
Nordspaniens dramatiska klippkust
Ganska vanligt att tullen bordar
Jättekonstig konst i Vigo
Klippstuga på bryggan i Vigo
Födelsedags och silver bröllops tårta
Lena, Åsa och Dan
Snurrevakt
Annika och Stefan på födelsedagsmiddag
Kocken Åsa, födelsedagsbarnet Lena och vissångskonstnären Dan

2014-08-19 Vigo – Spanien

Äntligen, äntligen har vi fått sol och lite härlig värme. Nu ligger vi i Vigos hamn. Fast vi har varit i området några dagar. Vi fick tillstånd att gå till öarna utanför Vigo som är naturreservat. Mycket fin natur, men kändes väldigt mycket turistiskt. Men vi gör nytt försök på en annan ö i  morgon.

För ett tag sedan var vi  på en mysig liten restaurang och åt enorma skaldjursfat.

Skaldjur i stora lass

Det var så mycket mat att vi fick pressa i oss de sista delarna. Härlig upplevelse att få prova på flera nya varianter av skaldjur.

Vi är alla tre båtar överens om att ligga i hamn, det gör man bara när det blir nödvändigt. Fri ankra är allra bäst och det finns alltid mataffärer i byarna som vi ankrar utanför. Oftast bara att ta gummi båten och lägga till utanför butiken. Sedan kan man ju ha otur eller tur hur man nu vill se på saken,  att ankra utan för en strand där 600 personer ar valt att gå nakna. Så vi har konstaterat att Vigo verkar vara nudisanas paradis. Men vi blir som sagt kvar här några dagar till, för att sedan börja ta oss mot Portugal.

Just nu håller vi på att kolla om vi kan ta upp Fortune Light och Blå Ellenor i Nazare i Portugal för underhåll.  Om det funkar kommer vi att bli på land 3-7 dagar.  Sedan klarar vi oss minst ett år till nästa gång.

2014-08-10 Ria de Camarinjas

Vi har nu för flyttat oss från La Coronja via Ria de Laxe och vidare till Ria de Camarinjas.

Här ligger vi nu upp ankrade bakom en stor pir. I natt var första natten som det har blåst ganska rejält. Upp mot 15 sek i byarna. Men vi låg tryggt på vårat ankare. Vi tro att båten som låg bakom oss draggade lite. Inte kul om man skulle vakna upp på land med båten.

I dag söndag har vi ”ligga still dag”. Det är sjukt trist väder, regnat hela natten och nu snart halva dagen. Men vad gör det, vi vet att snart kommer solen och värmen. Annars är det nog mest lite ”manjana” här hos oss.  Försöker vända lite på dygnet för det är inte lönt att kliva upp före klockan 09:00 på morgonen. Då det inte börjar ljusna fören vid 08:00. Men det är inte så lätt för två kvälls trötta personer. Vi har nu även sällskap med båten Tango, där Stefan och Annika är

Lena, Stefan och Dan

besättnings medlemmarna. Dom är några år yngre än oss och tycker att man kan vara vakna liiite längre en 23:30.

I dag har hela sällskapet bestämt att vi ska gå och äta Domingo lunch, alltså spansk söndags middag.

När vi var i La Coronja och det hade bestämts att vi skulle cykla till den där tråkiga marina affären. Då hamnade vi i stället på en lokal mat marknad. Vi bestämde då oss för att det här såg trevligt ut. Vi lyckades beställa in en tallrik med så mycket goda ostar, korvar och skinka att vi höll på att smälla av.

Korv och ost tallrik nr 1

Vi smakade även på en lokal producerad cider, den var mindre god.  På kvällen lyckades vi med samma sak igen en jättetallrik med korvar och ostar. Micke fick ont i

Korv och ost tallrik nr 2

magen efter den gourme upplevelsen  och vill inte äta så mycket mera korvar efter det.

Ria de Camarinjas är en mycket trevlig liten by, med många gamla sten hus. I morgon ska vindarna vara goda och pilarna kommer från rätt håll,  solen ska till och med titta fram. Så då fortsätter våran färd vidare mot Finisterre.

Må så gott alla Ni där hemma

Lena o Micke

2014-08-06 La Corunja

Kom till La Corunja den 4 augusti på eftermiddagen. Vi bestämde då att svaja den natten, för att på morgonen den 5 augusti gå in och lägga oss vid brygga. Efter 16 nätter på svaj var det rent av lite spännande. För långseglare som oss med en begränsad budget läggs hellre hamnavgifter på trevligare saker. Men i bland måste man ju in i hamn. Vi är ju självförsörjande med el och vatten och det funkar väldigt bra. Vattnet som vi gör blir jätte gott. Men tvättmaskinen funkar inte riktigt som den ska när den går på elverket. Så nu i hamn är vi inne på 5:e maskinen. Skönt att få tvätta upp handdukar och lakan.

Norra Spanien bjuder på otroligt vacker natur och fina sandstränder. Tyvärr hade vi lite otur med vädret dom första dagarna. Vi hade verkligen sett fram mot sol och värme. Efter allt regn och fukt i Skottland och Irland. 15 grader i vattnet och ca 20 grader i luften och ett och annat regnmoln. Men nu verkar det ha ordnat till sig, för nu skiner solen och det är skön temperatur.

Vi är 4 svenska båtar från OSK som ligger här i La Coronja. Vilket är mycket trevligt. Olle och Margareta är ett skönt par på 77 och 74 bast som är ute på långsegling i sin HR 36 Mareventus. Dom tog flyget hem till Sverige i morse för att fira deras sons 50 årsdag. Sedan är det Stefan och Annika i Tango som har en fem års plan att ta sig jorden runt. Och så är det våra nya fina vänner Dan och Åsa i Blå Ellinor. Och vi hänger  ihop och har väldigt trevligt tillsammans.

Vi har inga problem att få dagarna att gå. Det finns alltid något att göra. Just nu håller Micke på att laga till ett fönster som läckte. Det visade sig att tätningslisten inte satt som den skulle. Sedan ska det handlas och det ska besökas marina tillbehörs affärer för dom är ju så vansinnigt roliga att gå omkring i. Själv föredrar jag China affärerna. Där kan man göra riktiga fynd, eller hur Margit?

Det är så roligt att så många vill följa oss på våran resa. Kartböckerna har kommit fram har vi förstått. Och det känns ju inspirerande för oss. Tyvärr är internet ett problem men vi försöker uppdatera så fort vi kan.

Vi blir kvar här i några dagar till. Sedan är planen att ta oss vidare till Ria de Camarinjas. Sedan en nationalpark utan för Vigo. Men man måst ansöka om tillstånd att gå dit.Så det ska Micke och Åsa fixa med senare i dag. Så kan Dan och jag ta en öl.

Ha det Lena och Micke

2014-08-02 Spanien – Cediera

Har seglat ett stycke västerut längs nordkusten. Ligger i en fin semesterortort för spanjorer – Cediera. Fina stränder och fantastisk natur, en blandning av Norges fjordar, Skottlands högland och Irlands klippkust. Vi seglar nu sakta längs nordspanska kusten och tar dagarna med ro. Närmast planerar vi mot La Courunja.

Lägger i efterhand ut lite bilder från Irland och Biscaya.