2014-07-30 Överfart av Biscayabukten

Lämnade Irland på morgonen i lätt medvind med kurs 175 grader. Efter dagens slut åkte motorn igång och den blev brummande i mer eller mindre flera dygn. Medvinden var bara 3 m/s så det hade tagit minst en vecka till Spanien. Nu stöttade vi mycket med motor och sista dagen kom rejält med vind, så resan över Biscaya tog tre och ett halvt dygn. Vi hade 23 grader i vattnet så jag provade bada på ett djup av 4580 meter, vilket var en märklig känsla.

Vi landade i Ria de Viveiro på spanska nordkusten, en trevlig liten stad. Vi ligger och svajar utanför en fin sandstrand och kan ta gummibåten upp i en kanal till centrum, där det finns fina mataffärer och andra trevliga ställen.

I viken där vi ligger finns en väldigt social hamndelfin som möter alla ankommande båtar och simmar runt båten till ankaret ligger på plats.

Vi har idag plockat en hink med stora fina musslor som skall tillredas som kvällsmat. Fiskade f.ö. en hel dag under Biscayaöverfarten, men det blev som vanligt inget napp.

Ha det bra / Lena och Micke

2014-07-24 Irlands sydkust

Lämnade Dublin tidig morgon för att segla söderut ner till Kilmore Quay. Brände diesel hela dagen och förtöjde först vid 21 tiden. Kilmore Quay är ett trevligt litet fiskesamhälle med Irlands största fiskeflotta. Därmed fans det en enormt stor affär för båttillbehör där vi köpte en vindstrut och en del fiskedrag inför storfiske på Biscayabukten.

Efter en natt i hamn gick vi vidare västerut till Dunmore East som är ett ytterligare trevligt litet fiskesamhälle. Besökte Yachtklubbens pub och några till innan vi i tät dimma tog jollen ut till ankarplatsen.

Efter en dag på svaj med lite båtunderhåll gick vi vidare under natten till Kinsale. Tät dimma och massor med fisken. Med radarhjälp kunde vi se fiskeflaggorna och väja i sista sekund. Landade i Kinsale på morgonen och hittade en fin svajvik nära staden. Kinsale är en riktig turistfälla men dock väldigt trevlig och gemytlig.

Vindarna ser rätt bra ut de närmaste dygnen för en överfart av Biscayabukten så vi räknar med att sätta kurs mot Ria de vivero i nordvästra Spanien. En resa på ca 500 NM.

Ha det bra / Lena och Micke

2014-07-19 Irland – Dublin

Lämnade Islay under eftermidagen i rejäl medvind och medström, med kurs mot Isle of Man.

Medström mitt på havet
Medström mitt på havet

Vinden tunnade ut efterhand och vi gick in i häftigt strömmande vatten. Havet liknar en kokande vattengryta och båten åker omkring som en kork. Att vistas inne i båten är klart otrevligt och på gränsen till ohälsosamt. Stundtals gjorde vi fart på över 13 knop (SOG).

Vi anlände till Douglas på eftermiddagen. Vi blev av ”Port control” anvisade en plats i yttre hamnen, förtöjde vid en flytponton som låg intill en kaj med trappa.

Flytbrygga i Douglas
Flytbrygga i Douglas

När vi förtöjt klart visade det sig att flytpontonen drivit ut med vinden ca 20 meter från kajen, utan möjligheter till landstigning.

 

 

 

 

Port control ropade nu upp och meddelade att det var klart att göra entre till inre hamnen som hade en ”sill” eller ett s.k. tidvattenlås, som gör att vattennivån inte blir för låg inne i hamnen.

 

Här hade vi gått in med fyra knop några timmar tidigare
Här hade vi gått in med fyra knop några timmar tidigare
Det gäller att hitta en kaj med stege och inte vara höjdrädd
Det gäller att hitta en kaj med stege och inte vara höjdrädd

 

 

 

 

 

 

Douglas är en mysig liten by. Vi käkade ute på kvällen och fick fin kontakt med stammisarna på den lokala puben.

Enormt Bruce-ankare från en oljerigg
Enormt Bruce-ankare i Douglas, kommer  från en oljerigg

Klockan 1415 på torsdag var vattennivån den rätta för att ta sig ut på havet igen. I lite vind och motström som efter 3 timmar blev medström sattes kursen mot Dublin. Vinden ökade efterhand och VHF:en börjar varna för kuling.

Vi angjorde Dublin några timmar före planerat så det var på gränsen till mörkt när vi gick in mot hamninloppet. Fick en bra hamnplats i Dublin Yacht Club, med bara 20 min promenad till stan. Massvis med affärer och möjligheter till shopping, men vi lade pengarna på varsin Guiness istället.

Dublin city
Dublin city
Gott men anorlunda
Gott men annorlunda

Ska nu flytta båten för att kunna tanka diesel.

Stannar nog en extra dag i trevliga Dublin, sedan sätter vi av söderut, ner mot irlänska sydkusten.

 

 

Ha det bra / Lena och Micke

2014-07-14 Skotska öarna

Tog oss ner för det 10 avslutande slussarna på Caledonien kanal. Det kostar en hel del energi att slussa, så man somnar tidigt efter en rejäl slussdag.

På sjön Loch Lochy
På sjön Loch Lochy
Gemensam middag inför sista slussdagen.
Gemensam middag inför sista slussdagen.

Vi gick ut i det salta havet vid lunchtid för att gå några få NM till Fort William, där vi la oss på svaj över natten.

Stora maneter är det gott om, med tre meter trådar.
Stora maneter är det gott om, med tre meter trådar.

Startade tidigt nästa morgon (0400) för att få strömmen med oss ner mot Oban.  Låg på gästhamnens boj, för det var svårt att ankra med djup på 30-40 meter. Hittade ett Lidl och sedan en trevlig pub.

Gick vidare nästa dag upp i ”the sound of Mull” för att under eftermiddagen landa i Tobermory.

Tobermory
Tobermory

Gick på pub på kvällen för att ”fira av” Too Ticki som skulle stanna kvar i området en vecka innan de skulle gå kanalen tillbaka till Nordsjön.

 

 

Nästa dag rundade vi Mull och gick sedan söderut till ön Iona, där vi ankrade för natten i sundet mellan Mull och Iona.

Vi passerade ön Staffa med sina enorma grottor och stenformationer. Vi stannade till och gick upp nära grottorna för att fotografera.

Fingal´s cave på ön Staffa
Fingal´s cave på ön Staffa
Sandstrand på ön Iona
Sandstrand på ön Iona

Iona är en liten ö som har en fantastisk natur med gröna kullar och vita sandstränder.

 

 

 

 

Fortsatte nästa dag i sydlig riktning ner till ön Colonsay, där vi ankrade i en enorm badvik.

Ravin på ön Colonsay
Ravin på ön Colonsay

Vita sanstränder, inramade av häftiga klippor och gröna kullar. På sandstranden låg det ett trettiotal snälla kor och vilade.

 

 

Fortsatte tidigt nästa morgon för att kunna åka med strömmen i sundet mellan Jura och Islay. Det blåste motvind i sundet så vi gjorde bara 4,7 knop genom vattnet med motorn på marschvarv, men vi åkte som snabbast 10,2 knop över grund.  En märklig känsla att se land svischa förbi i en jädra fart.

Förtöjde under eftermiddagen i gästhamnen i Port Ellen på ön Islay. Gick på ”stadshotellet” på kvällen och fick ett genuint uppträdande med skotsk musik, framfört på gitarr, dragspel, banjo och vokalist.

Cyklade runt bland öns många destillerier. Besökte Laproigh och Lagavulin.

Lagavulins destilleri sett från sjösidan
Lagavulins destilleri sett från sjösidan

Tog en mycket förnämlig provsmakning på Lagavulin. Fick smaka fem olika sorter, med stora variationer i smakupplevelser.

Wiskeyprovning.
Wiskeyprovning.

Rekommenderas om ni har vägarna förbi.

 

 

 

 

Lukta, smaka och spotta ut
Lukta, smaka och spotta ut

Ligger nu och väntar på vindvrid mot väst för att kunna ta kurs mot Isle of Man.

Ha det bra/ Lena och Micke

2014-07-06 Caledonien kanal

Vi blev ”inblåsta” i Inverness i tre dagar. Det blåste rejält så vi valde att ligga kvar i ”stan” istället för att ge oss ut i slussarna. Inverness är en fin liten stad som man kan roa sig i några dagar.

Lena med Elisabeth och Kaarina från HR 34 Too Ticki
Lena med Elisabeth och Kaarina från HR 34 Too Ticki

När vi kom iväg hade det slutat blåsa och vädret var ganska fint. Att kasta rep upp till slussvakten ca fem meter, gjorde oss en erfarenhet rikare. Vi är tre svenska båtar som slagit följe, med totalt åtta personer ombord, så vi försöker hjälpas åt så mycket det går.

Kaptenerna Dan och Micke vid slussning
Kaptenerna Dan och Micke vid slussning

När vi skulle över Loch Ness var det ganska fint väder, men blåste rak motvind med 13 m/s och 16 i byarna. Ganska jobbig resa då sjön är ca 20 NM.

Naturen är helt fantastisk med enorma gröna kullar

En av många slussar
En av många slussar

som är så höga att det ligger snö kvar. Det är som att segla i svenska fjällen runt Abisko-Björkliden. Växtlivet är också imponerande med trädstammar som har en diameter dubbelt så stor som vi är vana med.

Nattförtöjda vid en brygga i ödemarken
Nattförtöjda vid en brygga i ödemarken
Snöklädda bergstoppar
Snöklädda bergstoppar

 

 

 

 

Ömsom sol ömsom vatten
Ömsom sol ömsom vatten

 

Nu ligger vi och väntar på den sista utförsbacken med 10 slussar, som ska ta oss ner till havet och Fort William som vi tänkte besöka imorgon.

Ha det fint / Lena och Micke

2014-06-30 Skottland – Inverness

Efter två dagar i meckarbyxor var allt trasigt åtgärdat och på morgonen 26/6 lossade vi förtöjningarna i Helsingborg och tog kurs mot Skagen.

När man seglar i kanaliserande passager är ofta fartygstrafiken tät. Lägger in en bild på hur det såg ut på AIS under natten på väg utanför Laesö. Vi är den röda symbolen som precis korsat trafikzonen.

AIS-mål
AIS-mål
Lite Containerlastare på väg mot Klaipeda
Lite Containerlastare på väg mot Klaipeda


 

 

 

 

Vi hade dålig vind upp mot Skagen och därmed mycket motorgång. Vi rundade Skagen och tog kurs mot Sydnorge, med plan att ev. gå in i Farsund för tankning, då vi förbrukat rejält med diesel.

Laminerar norsk handritad gästflagga.
Laminerar norsk handritad gästflagga.

Vinden kom först ett halvt dygn efter Skagen, halvvägs till Sydnorge. Danska vädertjänsten gick nu ut på VHF med varsel om kuling, men inget sådant hördes från Norge eller Sverige.

Nu fick vi upp farten och beslutade att passera Norge och gå direkt mot Skottland.

Väl ute på Nordsjön ökade vinden så att vi fick minska segelytan rejält. Vågorna blir lite mer ”mäktiga” här än i Östersjön men detta upplevs oftast positivt då våglängden gör att det inte slår stopp lika lätt. Under något dygn låg vi på fart mellan 6-9 knop och båten gick stadigt och fint.

Passerade många oljeriggar, väl upplysta på natten. Lena såg sina första delfiner en tidig morgon när de lekte runt båten, härlig känsla.

På morgonen det fjärde dygnet efter att vi lämnat Helsingborg börjar vi närma oss Skottland, vi har ”bara” 60 NM kvar till Inverness. Vinden dör fullständigt under förmiddagen och det blir återigen motorgång.

Bro vid Inverness
Bro vid Inverness

Vid 16 tiden eter 635 NM glider vi in i Kaledonien kanals första sluss. Betalar slussavgift på 2 700 SEK,vilket gäller för hela kanalen med sina 29 slussar. I detta ingår även hamnavgift för sju dygn.

Lägger till i Seaport Marina där även två andra svenska båtar (Blå Ellinor och Tooticki) från OSK (Ocean Seglar Klubben) ligger. Fick nu höra att tullen i Norge varit helt galna och gett sig på fritidsbåtar och dess alkohol. En av de svenska båtarna fick ett ölflak beslagtaget och 400:- i böter. Några andra svenskar ljög om hur mycket de hade och blev ertappade. De fick välja på 10 000 NOK i böter eller fängelse. Vi är glada att vi gick direkt till Skottland.

Det lilla vi nu hunnit se vid Skottlands angöring av kusten, men även av staden Inverness, verkar det fantastiskt.Och ja, skottarna är

Hänggångbro i Inverness
Hänggångbro i Inverness

jättetrevliga och pratar härligt men inte alltid helt begripligt. Och ja, gubbarna har kjol, åtminstone vissa.

 

 

 

Ha det bra / Lena och Micke