2014-06-25 Helsingborg

Som ovanlighet denna sommar fick vi en fin och snabb segling från Falsterbo till Helsingborg. Ligger i Norra hamnen på ”första parkett” intill strandpromenaden.

Tropical beach i HbgHbg YC klubbhus

Tropical beach i Hbg

Vi har konstaterat att Helsingborg är en mycket trevlig stad. Fantastiskt välordnade grönområden och stränder mitt i stan.

Mycket soptunnor och speciella behållare för engångsgrillar är några 2014-06-25 Helsingborg 046åtgärder som avviker mot normal ”svensk standard”. Det är därför också väldigt rent och snyggt i omgivningarna.

Gångspel för att flytta segelskutor inne i hamnen

Håller nu på att montera ny vattenpump och helt ny ”styrningselektronik” till bogpropellern. Samtidigt bunkrar vi upp frys och kyl så att vi ska klara oss utan större tillförsel av livsmedel de kommande fem veckorna.

Planerar för segling norrut senast torsdag morgon.

Ha det bra / Lena och Micke

2014-06-21 Falsterbokanalen

Lämnade Bornholm för en ”lång” segling i 10 – 12 m/s motvind till Ystad.

Ett 108 meter långt polskt segelskepp med fulla ställ

Vår motor har gått som en klocka i 2300 timmar, men vid angöring av Ystad vid 0200 tiden stannade maskin, spännande. Vi gick in och nödankrade bakom stora skyddspirarna i stora hamnen.

Blev väckta 0930 av en hamnkapten som meddelade att här kunde vi inte ligga. Efter förhandling gavs vi möjlighet till felsökning innan vi skulle få hjälp att flytta. Inte så kul att bli bogserad när det blåser upp mot 14 m/s. Hittade felet och efter ett några timmar hade vi bytt sugledningen från tanken, i vilken det var helt stopp.

Flyttade in till kajen i handelshamnen. Där hävde det kraftigt när färjorna gick ut och in, vilket slutade med en krökt mantågsstötta.

På midsommarafton handlade vi upp 20 middagar och startade upp frysen för första gången sedan avseglingen från Stockholm. Sedan iväg mot Falsterbo i lätt motvind, där vi inväntade broöppning 1800 och sedan gästhamn. det blev ett sent midsommarfirande för vår del.

Nu väntar en period av mera reparationer. Vi ska hämta reservdelar i Helsingborg på måndag. Drivremmen till elfurlexen har gått av, bogpropellerns kontaktorer brunnit samt stort glykol läckage i axeln till vattenpumpen. Detta måste fixas till före vi lämnar Sverige så vi roar oss rätt bra:-)

Hälsningar Lena och Micke

2014-06-18 På Bornholm

Efter några varma och soliga dagar i Gdynia blev vädret något sämre, så långbyxor och täckjacka åkte på. Vi har roat oss med besök i ”Riviera” som är ett enormt köpcentrum i Gdynia, ett av de större vi någonsin besökt någonstans. En dag tog vi pendeln in till Gdansk och flanerade runt. Besökte bl a gästmarinan mitt i Gdansk där vi legat med båten för åtta år sedan och vi konstaterade att regionen utvecklas snabbare än många andra ställen. Det byggs nya hus, affärer och matställen, men det satsas även på infrastruktur som nya promenadvägar och renovering av kajer m m.

Vi kan verkligen rekommendera ett besök i Polen som är mycket billigt och trevligt. Kommer ni på egen köl är Gdynia en bra gästhamn med skön ”seglaratmosfär”. Gdynia är Polens seglarmetropol nr ett.

Besök gärna en av de flera små hamnbarerna. Vill ni ha trevligt sällskap så går ni till den som drivs av systrarna Jolanta och Grazyna, Jolanta och Lena på båtenGrazyna. Grazyna talar flytande ”göteborgska” och kan komma med bra tips om vad som gäller i Gdynia.

Grazyna, Jolanta och Lena på båten

Kommer ni med färjan och vill ha ett billigt och bra boende med fint Pensionat "Monika" från 100 SEK / nattläge i Gdynia ska ni bo hos Monika och Peter, så får ni en fin upplevelse.

Pensionat ”Monika” från 100 SEK / natt

Efter en vecka i Polen var vindarna hanterbara och vi satte kurs mot Bornholm. Seg segling med tråkig korssjö och en del motvind. Sedan ingen vind alls så det blev mycket motorgång. Tur att vi tankade 350 liter innan vi lämnade Polen. Dieseln i sjömacken kostade ”bara” 12 SEK.

Väl framme i Nexö – Bornholm blev det en lugn eftermiddag med kontroll av utbud av gasol och övriga affärer. Vi konstaterade att  maten är ”svindyr” – en fläskfilé kostar över 100:-/kg. Efter gasolbyte bär det av mot svenska sydkusten. Vi får se var vi hamnar för midsommarfirande.

Hälsningar Lena och Micke

2014-06-12 Varmt och fint i Polen

Lämnade Östergarn och Sysneviken tidigt på morgonen.

smöjen-Polen 140612 016

Sysne fiskemuseum

Trettioen timmar och 172 NM senare la vi till i Hels gästhamn. Vi möttes av en enorm värme och så varmt i solen att vi fick leta efter skugga. Gick runt och kikade på byn och stranden och väckte minnen från förra årets semester, då vi var tillsammans med Tom, Liza, Jens och Aaron.

Solnedgång mitt på Östersjön
Sandstranden på Hel i Polen

Seglade nästa dag 10NM över Gdanskbukten till Gdynia. När vi skulle in i hamnen hade inloppet slammat igen på 2,4 m så våra 2,5 m köl fick tryckas igenom med ganska mycket maskinkraft. Väl inne i hamnen ligger djupet på 4-5 m. Det blir spännande när vi ska ut.

Har träffat trevliga kompisar på en av hamnbarerna, dels barägaren och hennes syster som bott i Göteborg i 25 år och dels Peter och Monica som driver pensionat i Gdynia. Livet underlättas markant när man får tillgång till information från vänlig lokalbefolkning. Har t ex fått skjuts av ”barägarinnan” för stor bunkring på grossistfirma och sällskap till restauranger med bra och billig mat. Detta är värdefullt när man har begränsade ekonomiska resurser.

Mikey efter Mike Tyson

Nu när vi börjar bli ”klara” med Polen för vidare segling västerut mot Bornholm eller Rugen börjar det naturligtvis blåsa hårt från väst, så det ser f.n ut som om vi blir kvar i några dagar extra i Polen. Detta gör dock inget eftersom Gdynia är ett mycket trevligt ställe som verkligen kan rekommenderas.

2014-06-07 Söderut längs östra sidan av Gotland

Gick från Smöjen till Slite för att besöka apotek, mataffär och dykservice. Efter en natt i gästhamn, där vi f ö var de första betalande gästerna i år, seglade vi söderut ner mot Östergarn. Ankrade på södra sidan Östergarn och där firade vi nationaldagen med att dela på en spansk Cava. Ligger kvar ytterligare en natt för att invänta vindvrid från S till V för att kunna få bra skjuts ner mot Polen.

Lena o Micke

2014-06-04 Mot Gotland

Efter en skön natts ostörd sömn i Saltsjöbaden seglade vi i fin vind ner till Nynäshamnstrakten. Stannade till i Nynäshamns fina gästhamn för inköp av mat för en vecka. Fyllde lite diesel, 65 liter för 1000:-, vilket är bättre än 57 liter för samma summa., men ändå för mycket. Ändå tacksam för att ha segel och inte bara motor.

Lämnade Nynäshamn i fin nordlig vind som efterhand ökade upp till 11 m/s, störtregn och sedan rådimma. saltis-smöjen140604 014

Vi hade vissa problem att hitta in till Lauterhorn på Fårö. Anlände vid 23 tiden i mörker och med dimma som satte ner sikten till 25 meter. Tur att vi varit där många gånger tidigare, annars hade vi inte tagit oss in.saltis-smöjen140604 017

Har seglat vidare söderut på Gotlands östra sida och ligger nu vid Smöjen, ett gammalt kalkbrott. Där  kan man bada sötvatten i saltis-smöjen140604 016kalkbrotten. dock inte idag med 11 grader i vattnet. Möjligen hade Inger och Anders Stålhammar hoppat i.

2014-06-01 Avseglingsmingel

Då är vi framme vid den dag då förtöjningarna ska lossas och kursen ska sättas söderut. Vid 12 tiden samlades vi med ett 60 tal släktingar och vänner för ett litet ”avskedsmingel”. avsegling 140601 040avsegling 140601 039

Jättetrevligt att så många kunde ansluta och vi hoppas att mat och dryck smakade och att ingen blev utan.avsegling 140601 042avsegling 140601 044

Stort tack till alla som kom och delade en stund med oss inför våran avsegling och ännu ett stort tack för alla fina presenter, verser m m. Tack också till ”kökspersonalen” som ordnat all mat och hjälpt till med förberedelser och efterarbete.    avsegling 140601 055 avsegling 140601 062 avsegling 140601 063

Kl 1400 lämnade vi Wasahamnen och stävade tillsammans med tre kompisbåtar ut i Saltsjön. Förtöjde ett par timmar senare nedanför stora hotellet i Saltsjöbaden. Trötta och mentalt berörda av en omtumlande dag blev det en tidig kväll.